Τα επίθετα της Παναγίας
Τα επίθετα, που έχουν αποδοθεί στην Παναγία -μέσα από τους
αιώνες- υπολογίζονται σε πολλές εκατοντάδες και σχετίζονται τόσο με τη
μορφή, τη θέση, τον τόπο και τις ιδιότητες της εικόνας.
Ανάλογα με τη μορφή της εικόνα η Παναγία χαρακτηρίζεται ως
Ανάλογα με τη μορφή της εικόνα η Παναγία χαρακτηρίζεται ως
Πλατυτέρα, Οδηγήτρια, Ελεούσα, Γλυκοφιλούσα, Αμόλυντος, Νικοποιός, Αγία Σκέπη κ.λπ
Ανάλογα με τον τόπο, στον οποίο βρίσκεται ο ναός, οι εικόνες της Παναγίας έχουν αντίστοιχα επίθετα, όπως Αθηνιώτισσα, Αρβανίτισα, Καστριώτισσα, Βατοπεδηνή, Πυργιανή κλπ
Με βάση τη θέση, που έχει η εικόνα μέσα στο ναό, αποδίδονται στην Παναγία επίθετα όπως Κρεμαστή, Σπηλιανή, Σπηλαιώτισσα, Μαρμαριώτισσα κ.λπ
Υπάρχουν εικόνες της Παναγίας, τις οποίες τις συνοδεύει το όνομα του κτήτορα -εκείνου, δηλαδή, που την πρόσφερε στο ναό -Μεντονία του Μεντούση, Κοροβιλιά του Κορόβηλα, Γλυκειά του Γλυκέως κ.λπ
Μία άλλη σειρά επιθέτων της Θεοτόκου προέρχεται από την εποχή του χρόνου, κατά την οποίαν ευρέθη ή έκανε κάποιο θαύματα.
Τέτοια
επίθετα είναι Σοτομβριανή (για το μήνα Σεπτέμβριο), Βρέχουσα (για το
μήνα Οκτώβριο), Πολυσπορίτισσα (για το μήνα Νοέμβριο), Ακαθή (για την
εποχή, που ψέλνεται ο Ακάθιστος Ύμνος -κατά τη Σαρακοστή) κ.λπ
Τέλος, υπάρχουν τα επίθετα, ως απότοκον των θαυμάτων, που αποδίδονται στη συγκεκριμένη εικόνα, δηλαδή Γοργοεπήκοος (αυτή που ικανοποιεί τις εκκλήσεις των πιστών γρήγορα), Γαιματούσα (αυτή που σταματά τις αιμορραγίες), Καψοδεματούσα (αυτή που έκαψε τα δεμάτια των χωρικών επειδή δεν την τίμησαν) Γιάτρισσα, Παραμυθία και Πογολύτρια (αυτή που λύει τους πόνους).
Τέλος, υπάρχουν τα επίθετα, ως απότοκον των θαυμάτων, που αποδίδονται στη συγκεκριμένη εικόνα, δηλαδή Γοργοεπήκοος (αυτή που ικανοποιεί τις εκκλήσεις των πιστών γρήγορα), Γαιματούσα (αυτή που σταματά τις αιμορραγίες), Καψοδεματούσα (αυτή που έκαψε τα δεμάτια των χωρικών επειδή δεν την τίμησαν) Γιάτρισσα, Παραμυθία και Πογολύτρια (αυτή που λύει τους πόνους).
Σ΄ όλες
τις περιπτώσεις αναδεικνύεται η καθολική της αποδοχή, μέσα στην
καθημερινότητα των πιστών και η ένταξη της στις λαϊκές παραδόσεις του
τόπου μας.
Το αλίευσα ΕΔΩ http://1myblog.pblogs.gr/2010/08/merika-apo-ta-epitheta-ths-panagias.html