Σοβαρο κίνδυνο από κατολισθήσεις αντιμετωπίζουν οι κάτοικοι της Ακρινής Κοζάνης, καθώς και όσοι διέρχονται από παραπλήσιους επαρχιακούς δρόμους, εξαιτίας των ρηγμάτων που έχουν δημιουργηθεί το τελευταίο διάστημα στο σημείο όπου γίνονται οι αποθέσεις στείρων υλικών της ΔΕΗ. Επειτα από παρέμβαση των αρμόδιων αρχών, η επιχείρηση σταμάτησε προσωρινά την απόθεση των υλικών, αλλά η ασφάλεια των κατοίκων θα συνεχίσει να απειλείται εάν δεν ληφθούν άμεσα μέτρα αποκατάστασης. «Εχουμε υποστεί περιβαλλοντική εξόντωση∙ είμαστε ο πιο υποβαθμισμένος νομός της Ελλάδας», τονίζει αγανακτισμένος ο νομάρχης κ. Γιώργος δακής. «Η οικολογία για τους πολίτες της Κοζάνης δεν είναι θέμα lifestyle, αλλά τρόπος επιβίωσης», συνεχίζει. Η νομαρχία καταγγέλλει την πλήρη και διαχρονική αδιαφορία του κράτους, τόσο για τον οικισμό της Ακρινής όσο και για την ευρύτερη περιοχή. «Μόνο στον νομό Κοζάνης υπάρχουν 170 χιλιάδες στρέμματα επιφανειακών ορυχείων, όταν η Μάλτα που είναι ολόκληρο κράτος έχει 305 χιλιάδες στρέμματα ορυχεία», λέει ο κ. Δακής.
Εγκλωβισμένοι
Η Ακρινή, όπου διαμένουν περισσότεροι από χίλιοι κάτοικοι, είναι περικυκλωμένη από ορυχεία, αποθέσεις άγονων υλικών και τέφρα. Επιπλέον, στα όρια του οικισμού η ΔΕΗ σχεδιάζει να ανοίξει επιφανειακά ορυχεία για τα οποία έχει ήδη κάνει απαλλοτριώσεις. Νοτιοδυτικά του χωριού βρίσκεται το μεγαλύτερο ορυχείο της ΔΕΗ που λειτουργεί σε 24ωρη βάση, ενώ στα νότια εκτείνονται οι ταινιόδρομοι που μεταφέρουν λιγνίτη και τέφρα. Οι ταινιόδρομοι δεν είναι σκεπασμένοι, με αποτέλεσμα όταν φυσάει ο άνεμος η -επικίνδυνη για την υγεία- τέφρα να καλύπτει το χωριό. Λίγα μόλις χιλιόμετρα μακριά λειτουργεί ο ηλεκτρικός σταθμός του Αγίου Δημήτριου, που παράγει το 20% της συνολικής ηλεκτρικής ενέργειας της Ελλάδας και θεωρείται ένας από τους πιο ρυπογόνους στην Ευρώπη.
Κίνδυνος
Τα τεράστια βουνά που έχουν σχηματιστεί από στείρα και άγονα υλικά υπάρχουν εδώ και πολλά χρόνια και συνεχώς μεγαλώνουν, με αποτέλεσμα να προκαλέσουν σοβαρές ρηγματώσεις στο έδαφος. Τα ρήγματα είναι πιθανό να οδηγήσουν σε κατολισθήσεις, απειλώντας τόσο τη ζωή των κατοίκων όσο και τις περιουσίες τους. Λίγα μέτρα μακριά από τις αποθέσεις -στα όρια του οικισμού- βρίσκονται σταβλικές εγκαταστάσεις, οι οποίες κινδυνεύουν άμεσα να καταστραφούν από την πτώση των άγονων υλικών. Παράλληλα, έχει δημιουργηθεί σοβαρό πρόβλημα στον επαρχιακό δρόμο Ε35, ο οποίος καταλήγει στο χωριό. Ο δρόμος έμεινε για ένα διάστημα κλειστός, λόγω του μεγάλου κινδύνου από κατολισθήσεις.
Ο ρόλος της νομαρχίας
Η νομαρχία καταγγέλλει ότι η ΔΕΗ άλλαξε αυθαίρετα τη χάραξη της οδού για να εξυπηρετήσει τις ανάγκες της, παραβιάζοντας το όριο της απόστασης των 250 μέτρων που πρέπει να έχουν οι μεταλλευτικές και λατομικές εργασίες από τον δρόμο, σύμφωνα με το άρθρο 81 του Κανονισμού Μεταλλευτικών Εργασιών. «Η νομαρχία δεν γνώριζε τίποτε για το θέμα, παρότι η ΔΕΗ έχει την υποχρέωση να ενημερώσει τις τοπικές αρχές για λόγους πολιτικής προστασίας. Προσωπικά, έμαθα για τα ρήγματα την Κυριακή των εκλογών και πήγα αμέσως να δω τι γίνεται. Αυτά είναι απαράδεκτα πράγματα», τονίζει ο κ. Δακής. «Τον Αύγουστο ζητήσαμε να σταματήσει η αυθαίρετη δραστηριότητα της επαρχιακής οδού και στις 30 Σεπτεμβρίου απευθυνθήκαμε στον εισαγγελέα Πρωτοδικών και ζητήσαμε να παρέμβει», σημειώνει.
Νέος δρόμος
ΜΙΑ ΛΥΣΗ που συζητείται είναι να γίνει αποχαρακτηρισμός του δρόμου και να δημιουργηθεί ένας καινούργιος για να εξυπηρετήσει τις ανάγκες των κατοίκων. «ούτε ο δήμος αλλά ούτε η νομαρχία θέλουν να αποχαρακτηριστεί ο δρόμος. Η δΕΗ έχει φτιάξειέναν άλλο, δικό της δρόμο και προτρέπει τους κατοίκους να τον χρησιμοποιούν. Ωστόσο, ο δρόμος δεν είναι χαρακτηρισμένος και προκύπτει σοβαρό πρόβλημα. Εάν, για παράδειγμα, συγκρουστούν δύο οχήματα, η ασφάλεια δεν καλύπτει τίποτα», υποστηρίζει ο νομάρχης κοζάνης. Την υποχρέωση που έχουν όλες οι υπηρεσίες να διαφυλάττουν την ασφαλή διέλευση των διερχόμενων οχημάτων στον συγκεκριμένο δρόμο μέχρι να αποχαρακτηριστεί επισημαίνει με έγγραφό του και ο Συνήγορος του Πολίτη, στον οποίο απευθύνθηκαν οι κάτοικοι. Επιπλέον, στο έγγραφο τονίζεται η υποχρέωση τήρησης απόστασης –τουλάχιστον 250 μέτρων- των μεταλλευτικών και λατομικών εργασιών από επαρχιακό δρόμο, όπως ορίζει ο νόμος. Η νομαρχία, με έκτακτη απόφαση που εξέδωσε για το θέμα, ζητά -μεταξύ άλλων- να υπάρχει παρακολούθηση του φαινομένου των ρηγμάτων, να ληφθούν μέτρα για την αποφυγή του ενδεχόμενου μεγάλης κατολίσθησης και να γίνει η χάραξη και η κατασκευή νέου, μόνιμου δρόμου, ο οποίος θα χαρακτηριστεί «επαρχιακός». «Ζητάμε χρηματοδότηση από την πολιτεία, ώστε να προχωρήσουμε στην αποκατάσταση της περιβαλλοντικής καταστροφής που έχει γίνει
στον νομό μας», δηλώνει ο κ. Δακής. Στη δΕΗ έχουν επιβληθεί και δύο σχετικά πρόστιμα.
Το ένα προέρχεται από την Επιθεώρηση Μεταλλείων Βορείου Ελλάδος και είναι 3.000
ευρώ, ενώ πριν από ενάμιση χρόνο η νομαρχία επέβαλε πρόστιμο 30.000 ευρώ για
τον επαρχιακό δρόμο Κλείτους - Ακρινής.
«Εχει στραγγίξει ο υδροφόρος ορίζοντας»
«Η Ακρίνη. Είναί μια κουκκίδα των προβλημάτων που αντιμετωπίζει ο νομός», όπως χαρακτηριστικά δηλώνει ο νομάρχης. Οι αρχές καταγγέλλουν ότι οι δραστηριότητες τις ΔΕΗ έχουν στραγγίξει τον υδροφόρο ορίζοντα, λόγω της τεράστιας ποσότητας νερού που απαιτείται για τη λειτουργία των ατμοηλεκτρικών εργοστασίων που υπάρχουν στην περιοχή. «Η λίμνη Χειμαδίτιδα δεν υπάρχει πια. Ο υδροφορέας και το φυσικό ανάγλυφο του τόπου καταστράφηκαν. Παλιά το χωριό Ερμακιά, κοντά στο ορυχείο, ήταν ο φυσικός υδροδότης της Κοζάνης, αλλά πλέον αναγκαζόμαστε να ανοίξουμε γεώτρηση σε βάθος 550 μέτρων για να βρούμε νερό, που αρκεί ίσα για να καλύψει τις υδρευτικές ανάγκες του χωριού», επισημαίνουν.
Εγκλωβισμένοι
Η Ακρινή, όπου διαμένουν περισσότεροι από χίλιοι κάτοικοι, είναι περικυκλωμένη από ορυχεία, αποθέσεις άγονων υλικών και τέφρα. Επιπλέον, στα όρια του οικισμού η ΔΕΗ σχεδιάζει να ανοίξει επιφανειακά ορυχεία για τα οποία έχει ήδη κάνει απαλλοτριώσεις. Νοτιοδυτικά του χωριού βρίσκεται το μεγαλύτερο ορυχείο της ΔΕΗ που λειτουργεί σε 24ωρη βάση, ενώ στα νότια εκτείνονται οι ταινιόδρομοι που μεταφέρουν λιγνίτη και τέφρα. Οι ταινιόδρομοι δεν είναι σκεπασμένοι, με αποτέλεσμα όταν φυσάει ο άνεμος η -επικίνδυνη για την υγεία- τέφρα να καλύπτει το χωριό. Λίγα μόλις χιλιόμετρα μακριά λειτουργεί ο ηλεκτρικός σταθμός του Αγίου Δημήτριου, που παράγει το 20% της συνολικής ηλεκτρικής ενέργειας της Ελλάδας και θεωρείται ένας από τους πιο ρυπογόνους στην Ευρώπη.
Κίνδυνος
Τα τεράστια βουνά που έχουν σχηματιστεί από στείρα και άγονα υλικά υπάρχουν εδώ και πολλά χρόνια και συνεχώς μεγαλώνουν, με αποτέλεσμα να προκαλέσουν σοβαρές ρηγματώσεις στο έδαφος. Τα ρήγματα είναι πιθανό να οδηγήσουν σε κατολισθήσεις, απειλώντας τόσο τη ζωή των κατοίκων όσο και τις περιουσίες τους. Λίγα μέτρα μακριά από τις αποθέσεις -στα όρια του οικισμού- βρίσκονται σταβλικές εγκαταστάσεις, οι οποίες κινδυνεύουν άμεσα να καταστραφούν από την πτώση των άγονων υλικών. Παράλληλα, έχει δημιουργηθεί σοβαρό πρόβλημα στον επαρχιακό δρόμο Ε35, ο οποίος καταλήγει στο χωριό. Ο δρόμος έμεινε για ένα διάστημα κλειστός, λόγω του μεγάλου κινδύνου από κατολισθήσεις.
Ο ρόλος της νομαρχίας
Η νομαρχία καταγγέλλει ότι η ΔΕΗ άλλαξε αυθαίρετα τη χάραξη της οδού για να εξυπηρετήσει τις ανάγκες της, παραβιάζοντας το όριο της απόστασης των 250 μέτρων που πρέπει να έχουν οι μεταλλευτικές και λατομικές εργασίες από τον δρόμο, σύμφωνα με το άρθρο 81 του Κανονισμού Μεταλλευτικών Εργασιών. «Η νομαρχία δεν γνώριζε τίποτε για το θέμα, παρότι η ΔΕΗ έχει την υποχρέωση να ενημερώσει τις τοπικές αρχές για λόγους πολιτικής προστασίας. Προσωπικά, έμαθα για τα ρήγματα την Κυριακή των εκλογών και πήγα αμέσως να δω τι γίνεται. Αυτά είναι απαράδεκτα πράγματα», τονίζει ο κ. Δακής. «Τον Αύγουστο ζητήσαμε να σταματήσει η αυθαίρετη δραστηριότητα της επαρχιακής οδού και στις 30 Σεπτεμβρίου απευθυνθήκαμε στον εισαγγελέα Πρωτοδικών και ζητήσαμε να παρέμβει», σημειώνει.
Νέος δρόμος
ΜΙΑ ΛΥΣΗ που συζητείται είναι να γίνει αποχαρακτηρισμός του δρόμου και να δημιουργηθεί ένας καινούργιος για να εξυπηρετήσει τις ανάγκες των κατοίκων. «ούτε ο δήμος αλλά ούτε η νομαρχία θέλουν να αποχαρακτηριστεί ο δρόμος. Η δΕΗ έχει φτιάξειέναν άλλο, δικό της δρόμο και προτρέπει τους κατοίκους να τον χρησιμοποιούν. Ωστόσο, ο δρόμος δεν είναι χαρακτηρισμένος και προκύπτει σοβαρό πρόβλημα. Εάν, για παράδειγμα, συγκρουστούν δύο οχήματα, η ασφάλεια δεν καλύπτει τίποτα», υποστηρίζει ο νομάρχης κοζάνης. Την υποχρέωση που έχουν όλες οι υπηρεσίες να διαφυλάττουν την ασφαλή διέλευση των διερχόμενων οχημάτων στον συγκεκριμένο δρόμο μέχρι να αποχαρακτηριστεί επισημαίνει με έγγραφό του και ο Συνήγορος του Πολίτη, στον οποίο απευθύνθηκαν οι κάτοικοι. Επιπλέον, στο έγγραφο τονίζεται η υποχρέωση τήρησης απόστασης –τουλάχιστον 250 μέτρων- των μεταλλευτικών και λατομικών εργασιών από επαρχιακό δρόμο, όπως ορίζει ο νόμος. Η νομαρχία, με έκτακτη απόφαση που εξέδωσε για το θέμα, ζητά -μεταξύ άλλων- να υπάρχει παρακολούθηση του φαινομένου των ρηγμάτων, να ληφθούν μέτρα για την αποφυγή του ενδεχόμενου μεγάλης κατολίσθησης και να γίνει η χάραξη και η κατασκευή νέου, μόνιμου δρόμου, ο οποίος θα χαρακτηριστεί «επαρχιακός». «Ζητάμε χρηματοδότηση από την πολιτεία, ώστε να προχωρήσουμε στην αποκατάσταση της περιβαλλοντικής καταστροφής που έχει γίνει
στον νομό μας», δηλώνει ο κ. Δακής. Στη δΕΗ έχουν επιβληθεί και δύο σχετικά πρόστιμα.
Το ένα προέρχεται από την Επιθεώρηση Μεταλλείων Βορείου Ελλάδος και είναι 3.000
ευρώ, ενώ πριν από ενάμιση χρόνο η νομαρχία επέβαλε πρόστιμο 30.000 ευρώ για
τον επαρχιακό δρόμο Κλείτους - Ακρινής.
«Εχει στραγγίξει ο υδροφόρος ορίζοντας»
«Η Ακρίνη. Είναί μια κουκκίδα των προβλημάτων που αντιμετωπίζει ο νομός», όπως χαρακτηριστικά δηλώνει ο νομάρχης. Οι αρχές καταγγέλλουν ότι οι δραστηριότητες τις ΔΕΗ έχουν στραγγίξει τον υδροφόρο ορίζοντα, λόγω της τεράστιας ποσότητας νερού που απαιτείται για τη λειτουργία των ατμοηλεκτρικών εργοστασίων που υπάρχουν στην περιοχή. «Η λίμνη Χειμαδίτιδα δεν υπάρχει πια. Ο υδροφορέας και το φυσικό ανάγλυφο του τόπου καταστράφηκαν. Παλιά το χωριό Ερμακιά, κοντά στο ορυχείο, ήταν ο φυσικός υδροδότης της Κοζάνης, αλλά πλέον αναγκαζόμαστε να ανοίξουμε γεώτρηση σε βάθος 550 μέτρων για να βρούμε νερό, που αρκεί ίσα για να καλύψει τις υδρευτικές ανάγκες του χωριού», επισημαίνουν.
Πηγή: Εφημερίδα Realnews-Έφη Λάσκα