Τῆς Μαργαρίτας Πουρνάρα
Στὸ Πανεπιστήμιο τοῦ Μίσιγκαν κάθε χρόνο οἱ ἐγγραφὲς μποροῦν νὰ φτάσουν τὶς 5.000. Διστάζω
πρὶν χτυπήσω τὴν πόρτα τῆς πανεπιστημιακῆς αἴθουσας, ὅπου
διδάσκονται τὰ νέα ἑλληνικὰ σὲ φοιτητὲς τοῦ Πανεπιστημίου
τοῦ Μίσιγκαν στὶς ΗΠΑ. Ὁ λόγος εἶναι ὅτι μέσα ἀπὸ τὴν τάξη
ἀκούγεται –μὲ πολλὰ ντεσιμπὲλ ὁμολογουμένως– ἕνα τραγούδι
τῶν «Ἡμισκούμπρια». Ἡ πρώτη σκέψη εἶναι ὅτι οἱ μαθητὲς
στασίασαν καὶ κάνουν τοῦ κεφαλιοῦ τους. Ἀλλὰ γιατί προτιμοῦν
τὰ Ἡμισκούμπρια καὶ ὄχι τὸν Jay Z; Μόλις περνῶ τελικὰ τὸ
κατώφλι, βρίσκομαι πρὸ εὐχάριστης ἐκπλήξεως. «Ὑπαίτιος»
εἶναι ὁ καθηγητὴς Παναγιώτης Παφίλης, ποὺ κάνει –μέσῳ
YouTube– μία ἀπρόσμενη εἰσαγωγὴ στὸ μάθημα ἑλληνικῆς
γλώσσας.Οἱ φοιτητὲς τῶν ἑλληνοκεντρικῶν μαθημάτων εἶναι συνήθως παιδιὰ Εὐρωπαϊκῆς καταγωγῆς, σπάνια Ἀσιατικῆς ἢ Λατινοαμερικανικῆς προέλευσης. Τὰ ἑλληνικὰ μαθήματα ἔχουν γόητρο. Οἱ Ἕλληνες ἔχουν καλὸ ὄνομα στὸ Πανεπιστήμιο, εἶναι δεμένοι μεταξύ τους.
«Ὁ βασικὸς στόχος τοῦ δικοῦ μου μαθήματος γιὰ τὴν ἑλληνοαμερικανικὴ κουλτούρα εἶναι νὰ προβληματιστοῦν τὰ παιδιὰ γιὰ τὴ γλωσσική, ἐθνική, φυλετικὴ ταυτότητα στὴν Ἀμερικὴ μέσα ἀπὸ τὴν ὀπτικὴ γωνία τῆς ἑλληνικῆς περίπτωσης. Χρησιμοποιῶ τοὺς Ἕλληνες ὡς πύλη εἰσόδου σὲ αὐτὰ τὰ ζητήματα. Στὶς ΗΠΑ, ἡ Ἑλληνικὴ Κοινότητα ἀνθίσταται ἰδιαίτερα στὴν ἀφομοίωση, χωρὶς ὅμως νὰ παραμένουμε κοινωνικὸ περιθώριο».
Ἡ συζήτηση ἔρχεται ἀναπόφευκτα στὶς ριζοσπαστικὲς μεθόδους διδασκαλίας, ὅπως τὸ YouΤube ἢ βίντεο μὲ stand up comedy:
«Στὴν Ἀμερική, εἴμαστε ὑποχρεωμένοι νὰ κάνουμε τὸ μάθημά μας ἐνδιαφέρον, νὰ ἀφουγκραζόμαστε τὰ νέα δεδομένα τῆς παιδαγωγικῆς. Στὴν Εὐρώπη ὑπάρχουν πολλὲς περιπτώσεις νεοελληνιστῶν πού…
ἀκολουθώντας τὴν πεπατημένη, διδάσκουν τὸν κανόνα τῆς γραμματείας μας, ἀπὸ τὸν «Ἐρωτόκριτο» τοῦ Κορνάρου μέχρι τὸν Σολωμὸ καὶ τὸν «Ἐρωτικὸ Λόγο» τοῦ Σεφέρη. Ἔχουν καταφέρει ἔτσι νὰ χάσουν τὸ φοιτητικὸ ἐνδιαφέρον καὶ νὰ συρρικνώσουν τὸ κοινό τους. Στὶς ΗΠΑ, γιὰ νὰ ἐπιζήσει ἕνα μάθημα πρέπει νὰ ἔχει φοιτητές, ἄρα πρέπει ὁ διδάσκων νὰ βρεῖ τρόπους νὰ τὸ κάνει ἑλκυστικό, ζωντανὸ καὶ ὄχι ἁπλῶς νὰ ἀκολουθεῖ τὴ διδακτέα ὕλη. Ἂν ξεκινήσεις ἀπὸ τὸν Ἐρωτόκριτο, τὴν Ἀναγέννηση, θὰ διδάξεις σὲ μία ἄδεια αἴθουσα καὶ τοῦ χρόνου τὸ μάθημα θὰ ἔχει καταργηθεῖ».
Προσφορὰ καὶ ζήτηση.
Ἄρα, φταῖνε οἱ Εὐρωπαῖοι πού τὰ Νεοελληνικὰ καταργοῦνται;
«Τὰ Πανεπιστήμια βεβαίως δὲν εἶναι ἀνθελληνικά, ἁπλῶς λειτουργοῦν μὲ ὁρισμένους κανόνες προσφορᾶς καὶ ζήτησης. Πολλοὶ συνάδελφοι, ἀντὶ νὰ μάθουν νὰ ἐπικοινωνοῦν μὲ τοὺς δεκαοκτάχρονους, νὰ δώσουν τὸν καλύτερό τους ἑαυτὸ γιὰ νὰ προσελκύσουν νέους φοιτητές, πᾶνε στὴν Ἑλλάδα καὶ ζητοῦν ἀπίστευτα ποσὰ ἀπὸ ὑπουργεῖα καὶ ἱδρύματα.
Τὸ ἐλληνικὸ κράτος γνωρίζει καλὰ ἐδῶ καὶ χρόνια σὲ τί ἀνοδικὴ ἢ καθοδικὴ πορεία εἶναι τὰ προγράμματα. Δυστυχῶς, δίνει σὲ ὅλα περίπου τὴν ἴδια οἰκονομικὴ ἐνίσχυση, καὶ σὲ ὅσα εἶναι σὲ κρίση παραπάνω. Μήπως τὰ χρήματα αὐτὰ ἔπρεπε νὰ δοθοῦν στὰ προγράμματα πού κάνουν ἀποδεδειγμένα δημιουργικὴ δουλειά; Ἐπιπλέον, θὰ ἔπρεπε νὰ μᾶς στέλνουν κάθε χρόνο ὀπτικοακουστικὸ ὑλικό, ποὺ δὲν στοιχίζει τίποτα, ἀπὸ τὸ «Δέκα» τοῦ Καραγάτση ποὺ προβλήθηκε πρόσφατα ἕως παλιὲς θεατρικὲς παραστάσεις».
http://news.kathimerini.gr