
By Paul Betts
Μοιάζει απόλυτα λογική η στρατηγική της Ελλάδας να στραφεί στην Κίνα προκειμένου να διασωθεί. Άλλωστε, η χώρα πρέπει να χρηματοδοτήσει το τεράστιο χρέος της και δεν έχει πολλές εναλλακτικές λύσεις προκειμένου να αντλήσει τα 55 δισ. ευρώ ή περίπου τόσα που χρειάζεται φέτος. Ως εκ τούτου στρέφεται εκεί που υπάρχει χρήμα.
Η Ελλάδα κατόρθωσε να συγκεντρώσει 8 δισ. ευρώ αυτή την εβδομάδα, αλλά με ιδιαίτερα υψηλό premium. Ο υπουργός Οικονομικών της χώρας προετοιμάζεται για road show σε Κίνα και ΗΠΑ προς αναζήτηση περισσότερων κεφαλαίων. Όπως όλα δείχνουν, η «δουλειά» του θα είναι δυσκολότερη στη Ν. Υόρκη απ’ ότι στο Πεκίνο.
Η Ελλάδα κατόρθωσε να συγκεντρώσει 8 δισ. ευρώ αυτή την εβδομάδα, αλλά με ιδιαίτερα υψηλό premium. Ο υπουργός Οικονομικών της χώρας προετοιμάζεται για road show σε Κίνα και ΗΠΑ προς αναζήτηση περισσότερων κεφαλαίων. Όπως όλα δείχνουν, η «δουλειά» του θα είναι δυσκολότερη στη Ν. Υόρκη απ’ ότι στο Πεκίνο.
Στις ΗΠΑ, στόχος είναι η προσέλκυση των hedge funds αλλά ως φαίνεται δεν είναι και τόσο πρόθυμα να προχωρήσουν σε αγορές, με δεδομένο ότι θεωρούν τα ελληνικά χρεόγραφα επικίνδυνα. Αντίθετα οι Κινέζοι εμφανίζονται πιο «ανοικτοί» στην ιδέα να επενδύσουν υψηλά ποσά σε ελληνικά ομόλογα, αλλά όχι στο επίπεδο που οι αρχές της Αθήνας ευελπιστούσαν αρχικά.
Η Αθήνα θα πρέπει να συγκεντρώσει 26 δισ. ευρώ στο β’ τρίμηνο και θα ήταν ευχαριστημένη εάν οι Κινέζοι αγόραζαν το μεγαλύτερο μέρος του παραπάνω ποσού. Αυτό θα αποτελούσε σήμα προς τις αγορές ότι η Ελλάδα διαχειρίζεται την κρίση της, θα αναζωογονούσε την διεθνή εμπιστοσύνη προς την ικανότητα της χώρας να αποφύγει την πτώχευση.
Όμως φαίνεται ότι 26 δισ. ευρώ είναι πολλά για τους Κινέζους. Βάσει των τελευταίων εκτιμήσεων οι Κινέζοι ηγέτες είναι πιθανώς προετοιμασμένοι να επενδύσουν από 8 έως 10 δισ. ευρώ σε 10ετή ελληνικά ομόλογα. Όμως, ακόμη και με αυτό το δεδομένο, δεν πρόκειται να είναι μία εύκολη διαπραγμάτευση. Οι Κινέζοι θα ζητήσουν ανταλλάγματα από την ελληνική κυβέρνηση για την παρέμβασή τους.
Ως εκ τούτου η ερώτηση είναι μία: τι θα δώσουν οι Έλληνες ως αντάλλαγμα στους Κινέζους; Φαίνεται ότι το Πεκίνο ενδιαφέρθηκε για την απόκτηση στρατηγικού μεριδίου στην Εθνική Τράπεζα της Ελλάδας, τον κρατικό τραπεζικό όμιλο. Όμως πρόκειται για μία δύσκολη πολιτικά επιλογή για την Ελλάδα.
Αρκετοί Έλληνες αξιωματούχοι αλλά και οικονομολόγοι υποστηρίζουν ότι οι Κινέζοι θέλουν ως αντάλλαγμα «απτά», χειροπιαστά assets, τα οποία θα βοηθήσουν τις εμπορικές τους προσπάθειες για ακόμη μεγαλύτερη διείσδυση στα Βαλκάνια και στην αν. Ευρώπη.
Η Ολυμπιακή έχει, ήδη, εξαγοραστεί από Έλληνα επιχειρηματία και ως εκ τούτου δεν αποτελεί «υποψήφια» προς πώληση εταιρία. Το ίδιο ισχύει και για τον ελληνικό στόλο, καθώς είναι εξαιρετικά δύσκολο πολιτικά να πωληθεί.
Όμως υπάρχει ένα μεγάλο ελληνικό asset που μπορεί να δελεάσει τους Κινέζους: οι ελληνικοί σιδηρόδρομοι. Η εταιρία είναι «φίσκα» στις ζημίες και τα χρέη. Χρειάζεται απεγνωσμένα επενδύσεις και εκσυγχρονισμό. Και αυτά είναι τα στοιχεία που μπορούν να «φέρουν» οι Κινέζοι.
Σύμφωνα με κορυφαίο στέλεχος των ευρωπαϊκών σιδηροδρόμων, οι Κινέζοι είναι μεταξύ αυτών που ξέρουν να διαχειρίζονται, να διοικούν και να επενδύσουν σε σιδηροδρομικές μεταφορές. Επίσης έχουν την δυνατότητα, σύντομα, να γίνουν οι πλέον επικίνδυνοι ανταγωνιστές για τις ευρωπαϊκές σιδηροδρομικές εταιρίες. «Είναι ιδιαίτερα σοβαροί ως προς τον συγκεκριμένο κλάδο και κανείς δεν πρέπει να τους υποτιμά», τονίζει το εν λόγω στέλεχος.
Υπό τις παρούσες συνθήκες, οι ελληνικοί σιδηρόδρομοι θα μπορούσαν να είναι μία χρυσή ευκαιρία για τους Κινέζους. Εάν το Πεκίνο αποφασίσει τελικώς να «πηδήξει στο ελληνικό express», αυτό θα αποτελέσει και το case-study για θέματα συνεργασίας ανατολής και δύσης. Θα υπάρξει ανάκτηση της εμπιστοσύνης στην Ελλάδα, ενώ οι Κινέζοι θα έχουν την δυνατότητα να διεισδύσουν στα Βαλκάνια και αλλού και επιπλέον οι ελληνικοί σιδηρόδρομοι θα εκσυγχρονιστούν.
Η Αθήνα θα πρέπει να συγκεντρώσει 26 δισ. ευρώ στο β’ τρίμηνο και θα ήταν ευχαριστημένη εάν οι Κινέζοι αγόραζαν το μεγαλύτερο μέρος του παραπάνω ποσού. Αυτό θα αποτελούσε σήμα προς τις αγορές ότι η Ελλάδα διαχειρίζεται την κρίση της, θα αναζωογονούσε την διεθνή εμπιστοσύνη προς την ικανότητα της χώρας να αποφύγει την πτώχευση.
Όμως φαίνεται ότι 26 δισ. ευρώ είναι πολλά για τους Κινέζους. Βάσει των τελευταίων εκτιμήσεων οι Κινέζοι ηγέτες είναι πιθανώς προετοιμασμένοι να επενδύσουν από 8 έως 10 δισ. ευρώ σε 10ετή ελληνικά ομόλογα. Όμως, ακόμη και με αυτό το δεδομένο, δεν πρόκειται να είναι μία εύκολη διαπραγμάτευση. Οι Κινέζοι θα ζητήσουν ανταλλάγματα από την ελληνική κυβέρνηση για την παρέμβασή τους.
Ως εκ τούτου η ερώτηση είναι μία: τι θα δώσουν οι Έλληνες ως αντάλλαγμα στους Κινέζους; Φαίνεται ότι το Πεκίνο ενδιαφέρθηκε για την απόκτηση στρατηγικού μεριδίου στην Εθνική Τράπεζα της Ελλάδας, τον κρατικό τραπεζικό όμιλο. Όμως πρόκειται για μία δύσκολη πολιτικά επιλογή για την Ελλάδα.
Αρκετοί Έλληνες αξιωματούχοι αλλά και οικονομολόγοι υποστηρίζουν ότι οι Κινέζοι θέλουν ως αντάλλαγμα «απτά», χειροπιαστά assets, τα οποία θα βοηθήσουν τις εμπορικές τους προσπάθειες για ακόμη μεγαλύτερη διείσδυση στα Βαλκάνια και στην αν. Ευρώπη.
Η Ολυμπιακή έχει, ήδη, εξαγοραστεί από Έλληνα επιχειρηματία και ως εκ τούτου δεν αποτελεί «υποψήφια» προς πώληση εταιρία. Το ίδιο ισχύει και για τον ελληνικό στόλο, καθώς είναι εξαιρετικά δύσκολο πολιτικά να πωληθεί.
Όμως υπάρχει ένα μεγάλο ελληνικό asset που μπορεί να δελεάσει τους Κινέζους: οι ελληνικοί σιδηρόδρομοι. Η εταιρία είναι «φίσκα» στις ζημίες και τα χρέη. Χρειάζεται απεγνωσμένα επενδύσεις και εκσυγχρονισμό. Και αυτά είναι τα στοιχεία που μπορούν να «φέρουν» οι Κινέζοι.
Σύμφωνα με κορυφαίο στέλεχος των ευρωπαϊκών σιδηροδρόμων, οι Κινέζοι είναι μεταξύ αυτών που ξέρουν να διαχειρίζονται, να διοικούν και να επενδύσουν σε σιδηροδρομικές μεταφορές. Επίσης έχουν την δυνατότητα, σύντομα, να γίνουν οι πλέον επικίνδυνοι ανταγωνιστές για τις ευρωπαϊκές σιδηροδρομικές εταιρίες. «Είναι ιδιαίτερα σοβαροί ως προς τον συγκεκριμένο κλάδο και κανείς δεν πρέπει να τους υποτιμά», τονίζει το εν λόγω στέλεχος.
Υπό τις παρούσες συνθήκες, οι ελληνικοί σιδηρόδρομοι θα μπορούσαν να είναι μία χρυσή ευκαιρία για τους Κινέζους. Εάν το Πεκίνο αποφασίσει τελικώς να «πηδήξει στο ελληνικό express», αυτό θα αποτελέσει και το case-study για θέματα συνεργασίας ανατολής και δύσης. Θα υπάρξει ανάκτηση της εμπιστοσύνης στην Ελλάδα, ενώ οι Κινέζοι θα έχουν την δυνατότητα να διεισδύσουν στα Βαλκάνια και αλλού και επιπλέον οι ελληνικοί σιδηρόδρομοι θα εκσυγχρονιστούν.