Σύμφωνα με την Ελληνική Άμυνα & Τεχνολογία, λίγα εικοσιτετράωρα πριν την εκπνοή του 2009, η Ελληνική Βιομηχανία Οχημάτων (ΕΛΒΟ) υπέβαλε σε συνεργασία με την εταιρία Rheinmetall AG προς τις αρμόδιες υπηρεσίες (ΓΕΣ/ΔΑΣΠ) επίσημη προσφορά για την προμήθεια 422 μεταχειρισμένων, αξιοποιημένων, ανακατασκευασμένων και σε πλήρη επιχειρησιακή ετοιμότητα Τεθωρακισμένων Οχημάτων Μάχης (ΤΟΜΑ) MARDER 1A3HEL.
Τα οχήματα προέρχονται από τα αποθέματα του Γερμανικού Στρατού και προσφέρονται ως ενδιάμεση λύση ή και συμπληρωματική στο πρόγραμμα προμήθειας των ΤΟΜΑ BMP-3Μ, με το σαφές πλεονέκτημα της ταχείας παράδοσης. Άλλωστε, οι συνολικές ανάγκες σε ερπυστριοφόρα ΤΟΜΑ του ΕΣ έχουν προσδιοριστεί σε 933 μονάδες, εκ των οποίων 840 προορίζονται για το Πεζικό και 93 για τα Τεθωρακισμένα. Ως εκ τούτου ακόμη και αν υλοποιηθούν και τα δύο προγράμματα (εάν φυσικά βρεθούν χρήματα) και πάλι δεν θα έχουν καλυφθεί οι ανωτέρω απαιτήσεις. Το συνολικό κόστος της προσφοράς ανέρχεται σε €200 εκατ. πλέον ΦΠΑ, το οποίο προσαυξάνεται σε €230 εκατ. περίπου με τις προαιρέσεις για 126.600 διατρητικά πυρομαχικά 20x139mm AP-T DΜ63, 3 εκπαιδευτικά ΤΟΜΑ για οδηγούς («δασκάλες»), περαιτέρω ειδικά εργαλεία-παρελκόμενα 1ου κλιμακίου (συν τη συλλογή διάβασης βαθέως υδάτινου κωλύματος), νέα δίκτυα παραλλαγής, περισκόπια νυκτερινής οδήγησης και τέλος την επέκταση της εγγύησης καλής λειτουργίας και για ένα ακόμη έτος πλην των 12 μηνών που προσφέρεται στο βασικό πακέτο. Όλες οι εργασίες ανακατασκευής-εργοστασιακής αξιοποίησης των ΤΟΜΑ θα εκτελεσθούν από την ΕΛΒΟ με βάση τα τεχνικά εγχειρίδια του Γερμανικού Στρατού και την υποστήριξη της εταιρίας Rheinmetall AG. Επιπλέον τα οχήματα θα υποστούν τις κατάλληλες τροποποιήσεις και εργασίες προσαρμογής στις απαιτήσεις του ΕΣ, ώστε να διασφαλισθεί η επιχειρησιακή συνεργασία και η διαλειτουργικότητα με τα άρματα της οικογένειας Leopard. Στα ΤΟΜΑ θα εγκατασταθούν ασύρματοι της σειράς TRC 9200 από τα αποθέματα του Ελληνικού Στρατού και θα διατηρήσουν το γερμανικό σύστημα ενδοεπικοινωνίας, ενώ σε 135 από αυτά θα τοποθετηθεί σύστημα Διοίκησης και Ελέγχου (ΣΔΕ) ΗΝΙΟΧΟΣ (μαζί με το απαραίτητο GPS/INS) για να εξασφαλισθεί η πλήρης συνεργασία με τα άρματα μάχης Leopard-2HEL. Επίσης θα είναι εξοπλισμένα με τη βάση προσαρμογής του αντιαρματικού εκτοξευτή MILAN, ο οποίος όμως δεν προσφέρεται στο όλο πακέτο (μπορούν να ενσωματωθούν όμως οι υπάρχοντες). Πέραν της αξιοποίησης-ανακατασκευής η ΕΛΒΟ θα εκτελέσει επιπρόσθετες εργασίες με σκοπό την επαύξηση της αξιοπιστίας με αντικατάσταση σωλήνων πιέσεως, αντικατάσταση του συστήματος πυρόσβεσης HALON με αζώτου, τοποθέτησης πινακίδων και σημάνσεων στα ελληνικά και βαφή αντι-IR με ελληνικά χρώματα παραλλαγής. Με βάση την προσφορά, οι παραδόσεις μπορούν να ξεκινήσουν σε διάστημα 7 μηνών από την ενεργοποίηση της σύμβασης και ο ρυθμός παραδόσεων εκτιμάται σε τουλάχιστον 15 ΤΟΜΑ κάθε μήνα.
Το τελευταίο είναι ένα από τα σοβαρότερα επιχειρήματα, αφού σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες ακόμη και σε περίπτωση άμεσης υπογραφής του προγράμματος προμήθειας των BMP-3M και με τις πλέον αισιόδοξες προβλέψεις, οι παραδόσεις αναμένεται να ξεκινήσουν έπειτα από 2-2,5 χρόνια τουλάχιστον. Αξίζει να σημειωθεί ότι ο χρόνος ανάπτυξης και πιστοποίησης του ελληνικού πρωτοτύπου με το πλήρες πακέτο της INTRACOM και την πρόσθετη θωράκιση εκτιμάται από τους ίδιους τους Ρώσους σε 18 μήνες, ενώ κατά τη εκτίμηση του δημοσιεύματος θα διαρκέσει περισσότερο ιδιαίτερα για την έκδοση Διοικήσεως ενώ αναμένεται να ολοκληρωθούν (στην περίπτωση που υπάρξει σοβαρή ελληνική βιομηχανική συμμετοχή) σε διάστημα 5 χρόνων, το 2017. Είναι προφανές ότι σε κάθε περίπτωση θα υπάρξει ένα μακροχρόνιο επιχειρησιακό κενό, το οποίο άλλωστε εκμεταλλεύεται η ρωσική πλευρά προτείνοντας ένας σημαντικός αριθμός οχημάτων της παραγγελίας των BMP-3M να παραχθεί στο Κουργκάν. Εν κατακλείδι, το MARDER 1A3 πέραν του χαμηλού κόστους σε μια τόσο δύσκολη οικονομική συγκυρία συγκεντρώνει σημαντικά επιχειρησιακά πλεονεκτήματα, όπως η αποδεδειγμένη επιχειρησιακή συμβατότητα με τα άρματα μάχης Leopard 2 HEL/A4 και Leopard 1 A5 του ΕΣ, αλλά και χρήση κοινών ανταλλακτικών με το Leopard 1A5 που βρίσκεται σε χρήση σε μεγάλους αριθμούς.
Αναδημοσίευση από S T R A T E G Y - G E O P O L I T I C S