Αξίζει όμως να σημειώσουμε ότι τα κυριαρχικά δικαιώματα που ασκεί το
κράτος μέσα στην Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη, σύμφωνα με το δίκαιο
της θάλασσας, δεν διαφέρουν καθόλου από τα κυριαρχικά δικαιώματα που
ασκεί το κράτος στο χερσαίο έδαφος. Τα δικαιώματα αυτά αναφέρονται στην
εκμετάλλευση του υπεδάφους του βυθού, της επιφάνειας του βυθού, της
αλιείας, των θαλασσίων ρευμάτων, της επιφάνειας της θάλασσας και των
ρευμάτων του αέρα υπεράνω της θάλασσας. Ότι δηλαδή και στο χερσαίο
έδαφος και ακόμα περισσότερο.
Οι αντιδράσεις της Κυπριακής Δημοκρατίας απέναντι στις Τουρκικές
προκλήσεις που ασφαλώς παραβιάζουν το διεθνές δίκαιο, εξικνούνται σε
διαμαρτυρίες ενώπιον του ΟΗΕ. Η επίκληση του διεθνούς δικαίου από το
πρόεδρο της Δημοκρατίας είναι άνευ σημασίας, γιατί όπως είπε ο
διαχρονικός Θουκυδίδης ΄΄η επίκληση του δικαίου στις σχέσεις των πόλεων
έχει έννοια μόνο αν μπορείς να το επιβάλεις΄΄. Και η Κύπρος ελλείψει
στρατιωτικής ισχύος δεν έχει καμιά δυνατότητα επιβολής του διεθνούς
δικαίου.
Η στρατηγική της Τουρκίας στο ζήτημα αυτό είναι προβλέψιμη, γιατί
υπάρχει το προηγούμενο του Αιγαίου. Η Τουρκία, δεν πρόκειται να
εμποδίσει τη Κυπριακή Δημοκρατία από το να εκμεταλλευθεί το φυσικό αέριο
στα όρια με το Ισραήλ. Απλά, ταυτόχρονα με τις ενέργειες της
Κυπριακής Δημοκρατίας στα νότια οικόπεδα, θα προβαίνει σε ανάλογες
ενέργειες σε οικόπεδα της Κυπριακής Δημοκρατίας δυτικά της Πάφου. Και
ενώ εμείς θα χαριεντιζόμαστε και θα ευλογούμε τα γιένια μας για το
μεγάλο κατόρθωμα της εξαγωγής φυσικού αερίου, η Τουρκία θα υλοποιεί
έναν από τους στρατηγικούς στόχους της, όπως διατυπώνεται και στο
βιβλίο του Νταβούτογλου ΄΄Στρατηγικό Βάθος΄΄. Να κυριαρχήσει δηλαδή
στην ανατολική Μεσόγειο και μάλιστα χωρίς να ρίξει ντουφεκιά, αφού θα
έχει επεκτείνει τη κατοχή της, πέραν του 37% του χερσαίου εδάφους που
κατέχει σήμερα, στο 50% περίπου της Κυπριακής Αποκλειστικής Οικονομικής
Ζώνης. Την ευθύνη γι αυτή τη δυσμενή εξέλιξη που θα ισοδυναμεί με
ένα δεύτερο 74, θα φέρουν αποκλειστικά εκείνες οι πολιτικές ηγεσίες που
χωρίς τη κατάλληλη στρατιωτική προετοιμασία και την απόκτηση
δυνατοτήτων υπεράσπισης των κυριαρχικών δικαιωμάτων της Κύπριακής
Δημοκρατίας, μπαίνουν σε μια κρίση που το αποτέλεσμά της θα είναι η
απώλεια και άλλου εθνικού εδάφους, αυτή τη φορά στη θάλασσα. Στη
πραγματικότητα, αυτό που πάει να γίνει είναι ξεπούλημα της Εθνικής
κυριαρχίας της Κύπρου, αφού από τη μια η Κύπρος θα εισπράττει χρήματα
από τη πώληση του φυσικού αερίου που θα εξάγει από τα οικόπεδα στα όρια
με το Ισραήλ και από την άλλη θα παραχωρεί εθνική κυριαρχία στη
Τουρκία, δυτικά της Πάφου. Φυσικό αέριο έναντι Εθνικής κυριαρχίας.
Γι αυτό, όσο είναι καιρός, οι πολιτικές δυνάμεις του τόπου ας
μελετήσουν σε βάθος το ζήτημα των υποθαλάσσιων ερευνών και
εκμετάλλευσης του φυσικού αερίου και ας πάρουν αποφάσεις με βάση το
Εθνικό και όχι το οικονομικό ή το πολιτικό συμφέρον.
Ανδρέας Πενταράς, Υποστράτηγος ε.α.
Το αλίευσα ΕΔΩ http://www.strategyreport.gr/?p=11516