Αποτελεί πλέον κοινή πεποίθηση πως η εξαιρετικά επικίνδυνη οικονομική κρίση που πλήττει την χώρα μας επιβάλλει πολλές και σημαντικές αλλαγές στις καθημερινές μας συνήθειες.
Η κρίση αυτή δεν είναι δυνατόν να αντιμετωπιστεί χωρίς την μαζική και συνειδητή δραστηριοποίηση του συντριπτικού μέρους της ελληνικής κοινωνίας.
Μια από τις αλλαγές αυτές αφορά τις επιλογές μας μπροστά στα ράφια των αλυσίδων λιανικής: Πρέπει να επιλέγουμε με σχολαστική επιμονή προϊόντα που παράγονται στην χώρα μας, γιατί αυτό αποτελεί ένα πολύ σημαντικό παράγοντα στην αντιμετώπιση της οικονομικής κρίσης. (Παράκληση να διαβάσετε προσεκτικά το άρθρο μας με τίτλο: Προτιμάτε με επιμονή προϊόντα που παράγονται στην Ελλάδα: Η πιο απλή και πρακτική λύση στα οικονομικά προβλήματα της χώρας μας! 8/3/2010). Το άρθρο αυτό αναδημοσιεύτηκε από δεκάδες bloggers σε ολόκληρη την Ελλάδα και στον απόδημο Ελληνισμό.
Η επιλογή του τελικού καταναλωτή στα προϊόντα που αγοράζει είναι, χωρίς καμιά αμφιβολία, η απόλυτη και καταλυτική δύναμη που μπορεί να σώσει την Ελλάδα, εμάς και τις οικογένειες μας από τον καταστροφικό γκρεμό στον οποίο μας σέρνουν συνειδητά εχθροί και «φίλοι». Εκτός από εμάς τους ίδιους δεν υπάρχει καμιά άλλη άμεση και ρεαλιστική δυνατότητα που θα μας γλυτώσει από τα νύχια των αρπακτικών τα οποία βάλτηκαν να πολλαπλασιάσουν τα αμύθητα πλούτη τους με «εύκολο» πειραματόζωο την Ελλάδα μας.
Εμείς οι ίδιοι πρέπει να συνειδητοποιήσουμε τον κίνδυνο που μας απειλεί και να λειτουργήσουμε με απόλυτη πειθαρχία – έστω για μια και μοναδική φορά ενάντια στην έμφυτη απειθαρχία μας:
Να επιλέγουμε με σχολαστική επιμονή προϊόντα που παράγονται στην Ελλάδα εξετάζοντας δύο βασικά στοιχεία σε κάθε ετικέτα:
(1) Την ένδειξη «Ελληνικό Προϊόν». Αυτή η ένδειξη προσφέρει 100% σιγουριά ότι το συγκεκριμένο προϊόν έχει παραχθεί στην Ελλάδα.
(2) Επικουρικά μπορούμε να εξετάζουμε και τον κωδικό αριθμό που υπάρχει σε κάθε ετικέτα (ΕΑΝ Bar Code). Η Ελλάδα χαρακτηρίζεται από τον κωδικό αριθμό που αρχίζει με 520. Ο κωδικός όμως αυτός δεν προσφέρει απόλυτη σιγουριά διότι τον ίδιο κωδικό που αρχίζει με 520 παίρνουν και προϊόντα που εισάγονται «χύμα» και συσκευάζονται στην Ελλάδα! Π.χ. οι φακές Τουρκίας που έρχονται σε τσουβάλια, συσκευάζονται στην Ελλάδα και διατίθενται σε αλυσίδες λιανικής, έχουν μεν την ένδειξη «ΠΡΟΪΟΝ ΤΟΥΡΚΙΑΣ» αλλά επειδή συσκευάζονται στην χώρα μας παίρνουν τον κωδικό (ΕΑΝ Bar Code) της Ελληνικής εταιρίας που τις συσκευάζει και ο κωδικός αυτός αρχίζει (φυσικά) από 520!
Άρα πρέπει οι καταναλωτές να είναι πολύ «ενημερωμένοι» και ευαισθητοποιημένοι ώστε να επιλέγουν με επιμονή προϊόντα που παράγονται στην χώρα μας.
Δεν αρκεί όμως οι τελικοί καταναλωτές να επιδείξουν την απόλυτα αναγκαία πειθαρχία αγοράζοντας προϊόντα που παράγονται στην Ελλάδα – ακόμα κι΄αν πρέπει να τα πληρώσουν ακριβότερα. Ποια αξία έχει ή πειθαρχία του καταναλωτή όταν αποφασίσει να αγοράσει π.χ. ελληνικό χαμομήλι και βρεθεί μπροστά σε ένα ράφι που δεν έχει τίποτα άλλο εκτός από εισαγόμενο;
Άρα δεν αρκεί μόνο ο τελικός καταναλωτής. Δεν αρκούμε μόνο εμείς. Πρέπει και οι αλυσίδες λιανικής που λειτουργούν στην χώρα μας να αποδείξουν με πιο «πρακτικούς» τρόπους πως αντιλαμβάνονται την κρισιμότητα της οικονομικής κατάστασης της χώρας μας και να πάρουν περισσότερες πρωτοβουλίες.
Μια τέτοια ακριβώς πρωτοβουλία είναι η πρόταση που καταθέτουμε:
Οι μεγαλύτερες αλυσίδες λιανικής της χώρας μας να επιδείξουν έμπρακτα την ευαισθητοποίηση και το κοινωνικό τους πρόσωπο οργανώνοντας ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΕΒΔΟΜΑΔΕΣ με προϊόντα που παράγονται μόνο στην χώρα μας, χωρίς καμιά απολύτως οικονομική απαίτηση από τους συμμετέχοντες («χορηγίες», «προβολές», «προωθήσεις» κλπ). Τα προϊόντα αυτά πρέπει να είναι πολύ περισσότερα από αυτά που συνήθως έχουν στα ράφια τους, ώστε να δώσουν την ευκαιρία στην Ελληνική παραγωγή να βρει μια (προσωρινή έστω) θέση στα πανάκριβα ράφια τους.
Ο δείκτης ευαισθησίας που πρέπει να επιδείξουν οι Διοικήσεις και οι αγοραστές των κυριότερων αλυσίδων λιανικής της χώρας μας είναι «μετρήσιμος» στην συνείδηση του μέσου καταναλωτή και θα αξιολογηθεί, στην κρίσιμη αυτή οικονομική συγκυρία, πολύ περισσότερο από οποιαδήποτε άλλη χρήσιμη δραστηριότητα «οικολογικής ευαισθησίας» ή «κοινωνικού προσώπου».
Παρουσίαση ελληνικών προϊόντων – δημιουργία της Άρτεμις Κοκκινάκη – Art Studio (1995)
Υπενθυμίζουμε πως οι μεγαλύτερες αλυσίδες λιανικής που θα μπορούσαν να συμβάλλουν αποφασιστικά στην αντιμετώπιση της οικονομικής κρίσης οργανώνοντας συνεχώς ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΕΒΔΟΜΑΔΕΣ με προϊόντα που παράγονται μόνο στην χώρα μας, είναι οι εξής:
(1) Όμιλος Carrefour / Μαρινόπουλος: Ελέγχει ένα δίκτυο που υπολογίζεται ότι αριθμεί 25 υπερμάρκετ «Carrefour», 227 σουπερμάρκετ «Carrefour Μαρινόπουλος», 104 καταστήματα «5' Μαρινόπουλος», 78 καταστήματα «Ok Anytime» σε ολόκληρη την Ελλάδα και 90 καταστήματα «SMILE MARKET» στις περιοχές Θεσσαλονίκης, Χαλκιδικής, Ημαθίας, Πέλλας, και Πιερίας .
(3) ΑΒ Βασιλόπουλος : Επίσης ελέγχει περισσότερα από 200 καταστήματα σε ολόκληρη την Ελλάδα
(4) Σκλαβενίτης: Αν και με σχετικά λίγα καταστήματα, είναι πανίσχυρος στην ευρύτερη περιοχή της Αττικής.
(5) Βερόπουλος : Ελέγχει (συνολικά) 240 περίπου καταστήματα στην Ελλάδα με αξιόλογη παρουσία σε Σκόπια και Σερβία.
(6) ΜΕΤΡΟ – Όμιλος Παντελιάδη: Πλησιάζει τον αριθμό των 100 καταστημάτων (Cash & Carry και Λιανικής πώλησης).
(8) Μασούτης : Πανίσχυρος στην Βόρεια Ελλάδα, ελέγχει περισσότερα από 200 καταστήματα. Ήδη διαθέτει συντριπτικό ποσοστό Ελληνικών προϊόντων (κυρίως τροφίμων σε ποσοστό 80%) με το σλόγκαν Οικονομικά και Ελληνικά .
(9) Makro : Τα λίγα σχετικά καταστήματα Cash & Carry που ανήκουν στον Γερμανικό Όμιλο Metro, διαθέτουν μεγάλη δύναμη και στην Ελληνική αγορά (Σε παγκόσμιο επίπεδο ο Όμιλος βρίσκεται στην τρίτη θέση).
Οι ξένοι Όμιλοι λιανικής που δραστηριοποιούνται στην χώρα μας («Carrefour», «Lidl», «Delhaise», «Metro», «Aldi» κ.α.) έχουν μια ακόμα μεγαλύτερη ευκαιρία να επιδείξουν την «οφειλόμενη»* ευαισθησία και αλληλεγγύη απέναντι στην Ελλάδα: Να οργανώσουν ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΕΒΔΟΜΑΔΕΣ στις χώρες τους!
Θα αποτελούσε πολύ μεγάλη βοήθεια για την Ελληνική οικονομία εάν οι μεγάλοι, ξένοι Όμιλοι που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα έκαναν στις χώρες τους (Γερμανία, Γαλλία, Βέλγιο, Αυστρία) «Εβδομάδες Ελληνικών Προϊόντων». Με τον τρόπο αυτό θα πρόσφεραν πρακτική και ουσιαστική βοήθεια, κάτι που φυσικά θα «αναγνωριζόταν» από την Ελληνική κοινωνία.
Δεν μπορούμε όμως να ζητάμε «ευαισθησία» απέναντι στα κρίσιμα οικονομικά μας προβλήματα από μεγάλους οικονομικούς Ομίλους, αν πρώτοι εμείς δεν δώσουμε το καλό παράδειγμα.
Το φθινόπωρο που πλησιάζει θα είναι πολύ δύσκολο. Ας κινηθούμε από τώρα με την μεγαλύτερη δυνατή ταχύτητα:
(1) Προτιμάμε με επιμονή προϊόντα που παράγονται στην Ελλάδα.
(2) Περιμένουμε από τις μεγαλύτερες αλυσίδες καταστημάτων της χώρας μας να οργανώσουν «Εβδομάδες Ελληνικών Προϊόντων» δίνοντας πολύτιμο χώρο σε Έλληνες παραγωγούς και ταυτόχρονα μια βαθειά ανάσα στην Εθνική μας Οικονομία που κινδυνεύει με ανακοπή!
Λεωνίδας Κουμάκης**
8 Ιουνίου 2010
Το αλίευσα ΕΔΩ