Μέσα στη νύχτα έκλεισε το υπουργείο Εθνικής Άμυνας και η ThyssenKrupp Marine Systems το θέμα των υποβρυχίων Τype 214, όπως αναφέρουν αποκλειστικές πληροφορίες του defencenet.gr! Mε συνοπτικές – κυριολεκτικά – διαδικασίες και προ του κινδύνου να πτωχεύσουν τα ΕΝΑΕ αφού η συμφωνία με την Abu Dhabi Mar προβλέπει ότι θα παραληφθούν τα ΕΝΑΕ όταν κλείσει το θέμα των υποβρυχίων. Το πρωί είχαμε έκτακτη συνεδρίαση του Ανώτατου Ναυτικού Συμβουλίου (ΑΝΣ) που σφράγισε την απόφαση της διαπραγμάτευσης κυβέρνησης-ΤKMS-ADM και αμέσως μετά συγκλήθηκε το έκτακτο ΣΑΓΕ.
Αυτή την στιγμή δια περιφοράς «συνεδριάζει» το ΚΥΣΕΑ και κλείνει – σαφώς με όφελος για την TKMS – το θέμα που ταλαιπώρησε τους πάντες και κυρίως το Π.Ν. επί τέσσερα χρόνια.
Η φόρμουλα βρέθηκε μετά από μαραθώνιες διαπραγματεύσεις του Ε.Βενιζέλου από προχθές το απόγευμα με τον εκτελεστικό πρόεδρο της TKMS Η.C.Atzpodien και τον ισχυρό άνδρα της ADM Ι.Safa. Oι συζητήσεις συνεχίστηκαν και χθες το απόγευμα και κράτησαν μέχρι αργά τη νύχτα. Μάλιστα και σήμερα πρόκειται να συναντηθούν οι τρεις τους, προφανώς για να ανακοινωθούν στους ξένους ότι η συμφωνία εκτελείται κανονικά από ελληνικής πλευράς.
Τα δύο βασικά προβλήματα, το θέμα του πρωτότυπου υποβρυχίου της κλάσης, του S120 ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ και της τροποποίησης της σύμβασης Neptune II που αφορούσε τον εκσυγχρονισμό των υποβρυχίων κλάσης 209/1200. Και τα δύο θέματα έκλεισαν μέσα σε λίγες ώρες ως εξής: Ο ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ που αποτελούσε και το μεγάλο «αγκάθι» τελικά … παραλαμβάνεται (!) παρά το γεγονός ότι αποτέλεσε την «πειραματική» βάση ολόκληρης της κλάσης και ξεκίνησε με σοβαρότατα προβλήματα, τα οποία εν συνεχεία βέβαια επιλύθηκαν στην συντριπτική πλειοψηφία τους!
Σε ότι αφορά το Neptune II αποφασίστηκε, όπως πρώτο είχε αποκαλύψει το defencenet.gr, στην θέση των δύο 209/1400 που είχε αποφασιστεί να ναυπηγηθούν αντί του εκσυγχρονισμού των 209/1200, να ναυπηγηθούν δύο νέα Type 214! Σ.
Σύνολο για το Πολεμικό Ναυτικό, έξι υποβρύχια Τ.214, μία πανίσχυρη δύναμη ικανή να προκαλέσει μεγάλο «πονοκέφαλο» σε όποιον θα ήθελε να δοκιμάσει την ισχύ της.
Το θέμα είναι πως το υπουργείο κατέληξε στην απόφαση να παραλάβει τον ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗ: Δεν θα τοποθετηθούμε υπέρ ή κατά αυτής της απόφασης, αλλά έτσι όπως είχαν έρθει τα πράγματα ήταν πρακτικά αδύνατο να αποφύγουμε την παραλαβή του, η οποία βέβαια γίνεται υπό όρους. Θα δοκιμαστεί από το Π.Ν. και αν κριθεί ότι δεν έχει πρόβλημα τότε θα ενταχθεί κανονικά στην δύναμη υποβρυχίων, αν όχι, τότε η TKMS και η ADM υποτίθεται ότι δεσμεύτηκαν να … βρουν αγοραστή στο εξωτερικό.
Εξέλιξη η οποία είναι πρακτικά αδύνατον να συμβεί. Λέμε ότι έτσι όπως ήρθαν τα πράγματα δεν μπορούς ένα γίνει διαφορετικά για δύο βασικούς λόγους: Ο ένας ήταν η διάσταση απόψεων μεταξύ υπουργείου και TKMS σε ότι αφορά την κοστολόγηση του υποβρυχίου. Δηλαδή το υπουργείο ήθελε να κοστολογηθεί υψηλότερα ο ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ στην υπό εκτέλεση σύμβαση (1,6 δισ. ευρώ η αρχική σύμβαση και με την αναπροσαρμογή φτάνει τα 2,1).
Περίπου 380 εκατ. ήθελα το ΥΠΕΘΑ για να «διώξει» τον ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗ και η TKMS ποσό σημαντικά χαμηλότερο για να δεχθεί να σπάσει η σύμβαση. Το αδιέξοδο οδηγούσε τα ΕΝΑΕ στο κλείσιμο, την υπόθεση στην διαιτησία (ξεκινούσε στις 15 Μαρτίου) και το Π.Ν. χωρίς υποβρύχια. Συν το ότι ναυαγούσε η αγοραπωλησία στην ADM.
Έτσι, περίπου θέλοντας και μη, το υπουργείο «κατάπιε» τον ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗ…
Χθες το απόγευμα κλήθηκε στο υπουργείο η επιτροπή που είχε «κόψει» αρχικά τον ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗ.
Συζητήθηκε το θέμα μαζί τους επί πολλή ώρα. Οι ίδιοι είχαν μεταβεί να καταγράψουν και τα αποτελέσματα των διορθωτικών επεμβάσεων που είχαν γίνει στο υποβρύχιο. Έμειναν μέχρι τη 01:00 τα ξημερώματα και μετά από λίγες ώρες ξαναπήγαν, όπως και όλη η ηγεσία του Π.Ν. στο Επιτελείο. Η πολιτική ηγεσία πήρε το τυπικό «πράσινο» φως από το Ναυτικό και έδωσε έγκριση για ΑΝΣ και ΣΑΓΕ με το περιεχόμενο που παραθέσαμε ανωτέρω.
Τώρα σε ότι αφορά το οικονομικό μέρος, η συνολική επιβάρυνση για την ελληνική πλευρά σε σχέση με αυτά που είχαν αποφασιστεί αρχικά (επιστροφή του ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ, ναυπήγηση δύο 209/1400) ανέρχεται στο ποσό των 1,35 δισ. ευρώ τουλάχιστον!
Πιο συγκεκριμένα η σύμβαση Neptune II ήταν κόστους, 820 εκατ. ευρώ. Εκτελέστηκε το ένα τρίτο αυτής (εκσυγχρονισμός του S118 ΩΚΕΑΝΟΣ) και απομένουν περί τα 530 εκατ. ευρώ (το πρώτο κοστολογείται και ως πιλοτικό πρόγραμμα, κάτι παραπάνω). Η ναυπήγηση των δύο νέων T.214 θα κοστίσει 500 εκατ. ευρώ επιπλέον.
Άρα έχουμε κάτι παραπάνω από ένα δισ. ευρώ επιβάρυνση. Σε αυτά προστίθενται και τα 380 εκατ. ευρώ που κοστολογούσε το υπουργείο ότι θα «ελάφρυνε» η σύμβαση με την ειστροφή του ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ, πράγμα που δεν γίνεται άρα πάμε κατ’ελάχιστον σε συνολική επιβάρυνση 1,35 δισ. ευρώ!
Σε ότι αφορά τις μελλοντικές κινήσεις μόλις ολοκληρωθεί η νέα σύμβαση για τα Τ.214 με τις τροποποιήσεις που θα γίνουν (αυτή την στιγμή δεν υπάρχει σύμβαση αφού έχει καταγγελθεί από τον περασμένο Σεπτέμβριο από την TKMS) θα μεταβιβαστούν τα ΕΝΑΕ στην ADM.
Συμπερασματικά έχουμε μία πρωτοφανή ήττα του ελληνικού δημοσίου (δεν ευθύνεται πρακτικά για την εξέλιξη αυτή η παρούσα κυβέρνηση από την στιγμή που είχε προλάβει να καταγγείλει την σύμβαση και να αποκτήσει το «πάνω χέρι» η TKMS), αλλά ανακύπτουν τεράστιες ευθύνες για τον χειρισμό της υπόθεσης από την προηγούμενη πολιτική ηγεσία που δεν είχε καταγγείλει την σύμβαση όταν μπορούσε…
Tμήμα ειδήσεων defencenet.gr / ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟΤΗΤΑΣΧΟΛΙΟ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΗ: Τελικά ποίος θα πληρώσει;; Μιλάει για ήττα του ελληνικού δημοσίου. Τα σπασμένα όμως θα τα πληρώσουμε εμείς, ο λαός δηλαδή. Οι πολιτικοί πἠραν και θα πάρουν τις προμήθειές τους και τις μίζες τους. Αλήθεια αυτές θα επιστραφούν για να μειώσουν την χασούρα του δημοσίου. Βεβαίως και όχι. Οι Βουλευτές είναι πάντα κερδισμένοι. Χάσει κερδίσει το δημόσιο αυτοί κερδίζουν και χωρίς να έχουν βάλει κεφάλαιο στην επένδυση.