Η  Εκκλησία είναι λοιπόν κάτι περισσότερον μιας ανθρωπίνης κοινότητος,  διότι αυτός ούτος ο Χριστός ανήκει εις την κοινότητα αυτήν. Είναι η  κεφαλή της και όχι μόνον ο Κύριος, ο Διδάσκαλος, ή ο Αρχηγός. Ο Χριστός  δεν είναι υπεράνω ή εκτός της Εκκλησίας. Και πιστοί δεν είναι μόνον  εκείνοι, οι οποίοι τον ακολουθούν ή υπακούουν εις τας εντολάς του. Είναι  εκείνοι, οι οποίοι ενεσωματώθησαν εν αυτώ, ζουν εν αυτώ, μάλλον εν τοις  οποίοις μυστηριωδώς κατοικεί αυτός ο ίδιος. Είναι λοιπόν ουσιώδες να  παρατηρηθή ότι η χριστιανική κοινότης, η Εκκλησία, είναι κοινότης  καθιερωμένη ή μυστηριακή, ότι η ενότης της Εκκλησίας πραγματοποιείται  διά των μυστηρίων: του βαπτίσματος και της θείας ευχαριστίας, τα οποία  είναι τα δύο "κοινωνικά μυστήρια". Εις αυτά εκφράζεται και σφραγίζεται η  αληθής δύναμις της χριστιανικής συνοχής. Ή, καλλίτερον, τα μυστήρια  συνιστούν την Εκκλησίαν. Εν τοις μυστηρίοις ακριβώς, η χριστιανική  κοινότης υπερβαίνει τας καθαρώς ανθρωπίνας διαστάσεις και γίνεται  Εκκλησία. Δι' αυτό η "ακριβής μετάδοσις των μυστηρίων" (recte  administrantur) ανήκει εις την ουσίαν της Εκκλησίας (εις το "esse"  αυτής). 
Πρωτοπρεσβύτερος Γεώργιος Φλωρόφσκυ
