Δικαιολογημένη ανησυχία επικράτησε στην Ελλάδα μετά την αγορά από τουρκική εταιρία του βρετανικού αεροπλανοφόρου HMS Invincible.Το βρετανικό αεροπλανοφόρο λοιπόν, κατακυρώθηκε σε τουρκική εταιρία «σκραπ» μετά από σχετικό διαγωνισμό που πραγματοποιήθηκε στο διαδίκτυο.
Το HMS Invincible τέθηκε εκτός υπηρεσίας από το Βρετανικό Ναυτικό (Royal Navy) το 2005 και ελλιμενίστηκε στο Πόρτσμουθ για περισσότερα από πέντε χρόνια αναμένοντας την τύχη του. Μόλις στα τέλη του Νοέμβρη του 20010 η βρετανική αρχή που φέρει την ευθύνη για τον ναυτικό εξοπλισμό που έχει αποσυρθεί (Disposal Services Authority) ξεκίνησε τη διαδικασία πώλησής του με διαγωνισμό υπό καθεστώς «as seen, as lying».
Δεδομένης της κατάστασης του σκάφους και του εξοπλισμού του, το Invincible είναι απίθανο να χρησιμοποιηθεί σε στρατιωτικές επιχειρήσεις. Σύμφωνα με τις πληροφορίες δημοσιογράφων διαπιστευμένων στο βρετανικό Υπουργείο Άμυνας, η πλειοψηφία του μηχανολογικού και του ηλεκτρονικού εξοπλισμού είτε έχει αφαιρεθεί είτε είναι σε κατάσταση μη επισκευάσιμη, οπότε σημαντικά κεφάλαια και πολύς χρόνος θα απαιτηθεί προκειμένου το Invincible να πλησιάσει έστω σε μια κατάσταση οριακά επιχειρησιακή.
Οι δομικοί έλεγχοι και ενισχύσεις, η συντήρηση και η αντικατάσταση μηχανολογικών τμημάτων αλλά και η απαραίτητη αναβάθμιση των ηλεκτρονικών συστημάτων (επικοινωνίες, ραντάρ, ESM) μπορεί να απαιτήσουν ακόμα και περισσότερα από ένα δισεκατομμύριο δολάρια ώστε το γερασμένο σκάφος να πληροί κάποια στοιχειώδη (και πάλι αμφίβολα) κριτήρια επιβιωσιμότητας.
Ακόμα όμως και σε αυτή την περίπτωση, θα πρόκειται για μια επένδυση υψηλού οικονομικού και επιχειρησιακού ρίσκου δεδομένου ότι η Τουρκία δεν διαθέτει αυτή τη στιγμή αεροπορικές πλατφόρμες οι οποίες θα μπορούσαν να επιχειρήσουν από το σκάφος και δεν έχει μέχρι σήμερα εκφράσει επισταμένο ενδιαφέρον για τη λύση του F-35B, του οποίου το κόστος βαίνει διαρκώς αυξανόμενο.
Ακόμα και σε αυτή την περίπτωση όμως, δεν είναι ξεκάθαρο ότι το Invincible θα μπορούσε να φιλοξενήσει τα F-35B χωρίς εκτεταμένες μετατροπές οι οποίες θα επιβαρύνουν το κόστος του προγράμματος περαιτέρω.
Το πιθανότερο σενάριο είναι ότι το Invincible θα καταλήξει στο διαλυτήριο, ειδικά αν λάβει κανείς υπόψη ότι οι τουρκικές υποδομές στον τομέα της διάλυσης σκαφών είναι από τις μεγαλύτερες του κόσμου.
Πάντως, θα πρέπει να θεωρείται βέβαιο ότι πριν την οριστική διάλυση, κλιμάκιο του τουρκικού Ναυτικού και της ναυπηγικής βιομηχανίας θα επιθεωρήσει το σκάφος ώστε να αντληθεί κάποια τεχνογνωσία στην κατασκευή μεγάλων μονάδων επιφανείας. Από αυτή την άποψη, η αγορά του Invincible από τουρκική εταιρία όντως υπογραμμίζει το ενδιαφέρον της γείτονος για το ναυπηγικό τομέα, γεγονός το οποίο υποδηλώνει και το εν εξελίξει πρόγραμμα Milgem.
Εναλλακτικά, το Invincible θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί, ακόμα και στατικό, ως πλατφόρμα εκπαίδευσης.
Σε κάθε περίπτωση, η αγορά του «ήρωα των Φόκλαντ» από την Τουρκία, αν και δεν ανατρέπει ισορροπίες στο Αιγαίο ή στη Μεσόγειο, εντούτοις θα μπορούσε να θεωρηθεί ότι αποκαλύπτει τους μακροπρόθεσμους στόχους της γείτονος στον τομέα της θαλάσσιας ισχύος.
http://www.defencepoint.gr/index.php?option=com_content&view=article&id=1917:-hms-invincible-&catid=38:defence-international&Itemid=58
Το αλίευσα ΕΔΩ Το HMS Invincible τέθηκε εκτός υπηρεσίας από το Βρετανικό Ναυτικό (Royal Navy) το 2005 και ελλιμενίστηκε στο Πόρτσμουθ για περισσότερα από πέντε χρόνια αναμένοντας την τύχη του. Μόλις στα τέλη του Νοέμβρη του 20010 η βρετανική αρχή που φέρει την ευθύνη για τον ναυτικό εξοπλισμό που έχει αποσυρθεί (Disposal Services Authority) ξεκίνησε τη διαδικασία πώλησής του με διαγωνισμό υπό καθεστώς «as seen, as lying».
Δεδομένης της κατάστασης του σκάφους και του εξοπλισμού του, το Invincible είναι απίθανο να χρησιμοποιηθεί σε στρατιωτικές επιχειρήσεις. Σύμφωνα με τις πληροφορίες δημοσιογράφων διαπιστευμένων στο βρετανικό Υπουργείο Άμυνας, η πλειοψηφία του μηχανολογικού και του ηλεκτρονικού εξοπλισμού είτε έχει αφαιρεθεί είτε είναι σε κατάσταση μη επισκευάσιμη, οπότε σημαντικά κεφάλαια και πολύς χρόνος θα απαιτηθεί προκειμένου το Invincible να πλησιάσει έστω σε μια κατάσταση οριακά επιχειρησιακή.
Οι δομικοί έλεγχοι και ενισχύσεις, η συντήρηση και η αντικατάσταση μηχανολογικών τμημάτων αλλά και η απαραίτητη αναβάθμιση των ηλεκτρονικών συστημάτων (επικοινωνίες, ραντάρ, ESM) μπορεί να απαιτήσουν ακόμα και περισσότερα από ένα δισεκατομμύριο δολάρια ώστε το γερασμένο σκάφος να πληροί κάποια στοιχειώδη (και πάλι αμφίβολα) κριτήρια επιβιωσιμότητας.
Ακόμα όμως και σε αυτή την περίπτωση, θα πρόκειται για μια επένδυση υψηλού οικονομικού και επιχειρησιακού ρίσκου δεδομένου ότι η Τουρκία δεν διαθέτει αυτή τη στιγμή αεροπορικές πλατφόρμες οι οποίες θα μπορούσαν να επιχειρήσουν από το σκάφος και δεν έχει μέχρι σήμερα εκφράσει επισταμένο ενδιαφέρον για τη λύση του F-35B, του οποίου το κόστος βαίνει διαρκώς αυξανόμενο.
Ακόμα και σε αυτή την περίπτωση όμως, δεν είναι ξεκάθαρο ότι το Invincible θα μπορούσε να φιλοξενήσει τα F-35B χωρίς εκτεταμένες μετατροπές οι οποίες θα επιβαρύνουν το κόστος του προγράμματος περαιτέρω.
Το πιθανότερο σενάριο είναι ότι το Invincible θα καταλήξει στο διαλυτήριο, ειδικά αν λάβει κανείς υπόψη ότι οι τουρκικές υποδομές στον τομέα της διάλυσης σκαφών είναι από τις μεγαλύτερες του κόσμου.
Πάντως, θα πρέπει να θεωρείται βέβαιο ότι πριν την οριστική διάλυση, κλιμάκιο του τουρκικού Ναυτικού και της ναυπηγικής βιομηχανίας θα επιθεωρήσει το σκάφος ώστε να αντληθεί κάποια τεχνογνωσία στην κατασκευή μεγάλων μονάδων επιφανείας. Από αυτή την άποψη, η αγορά του Invincible από τουρκική εταιρία όντως υπογραμμίζει το ενδιαφέρον της γείτονος για το ναυπηγικό τομέα, γεγονός το οποίο υποδηλώνει και το εν εξελίξει πρόγραμμα Milgem.
Εναλλακτικά, το Invincible θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί, ακόμα και στατικό, ως πλατφόρμα εκπαίδευσης.
Σε κάθε περίπτωση, η αγορά του «ήρωα των Φόκλαντ» από την Τουρκία, αν και δεν ανατρέπει ισορροπίες στο Αιγαίο ή στη Μεσόγειο, εντούτοις θα μπορούσε να θεωρηθεί ότι αποκαλύπτει τους μακροπρόθεσμους στόχους της γείτονος στον τομέα της θαλάσσιας ισχύος.
http://www.defencepoint.gr/index.php?option=com_content&view=article&id=1917:-hms-invincible-&catid=38:defence-international&Itemid=58
ΣΧΟΛΙΟ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΗ : Σας παραπέμπω ΕΔΩ για να διαβάσετε για το κινέζικο αεροπλανοφόρο.