Αύξηση παραγωγής παρά την ύφεση
Φωτογραφία αρχείου.
Αθήνα: Μπορεί η κατανάλωση βενζίνης να παρουσίαζε κάποιους μήνες του 2010 διψήφιο ποσοστό μείωσης και η κατανάλωση πετρελαιοειδών στη διάρκεια του έτους να σημείωσε πρωτοφανή για τα τελευταία χρόνια κάμψη, αλλά ο βιομηχανικός κλάδος των επιχειρήσεων παραγώγων πετρελαίου, στον οποίο κυριαρχούν οι εταιρείες διύλισης αργού πετρελαίου Ελληνικά Πετρέλαια και Motor Oil, κάθε άλλο παρά «γονάτισε».
Παρά τις προβλέψεις περί του αντιθέτου, κατόρθωσε να αυξήσει και μάλιστα κατά 5,7% τον όγκο της παραγωγής του, η οποία ανήλθε σε επίπεδα περίπου 11% υψηλότερα απ' ότι το 2005. Κι αυτό, ενώ κατά το πρώτο τετράμηνο η παραγωγή ήταν μειωμένη κατά 4% σε ετήσια βάση.
Η ανάκαμψη των επόμενων μηνών, με επιδόσεις που έφτασαν το 6,3% το Μάιο, το 5,9% τον Ιούνιο και το 5,1% τον Δεκέμβριο, επέτρεψε στον κλάδο να αντισταθμίσει την απογοητευτική εξέλιξη της εγχώριας ζήτησης.
Το οφείλει αυτό, ως ένα βαθμό καθόλου αμελητέο, στις απεργίες των εργαζομένων στα διυλιστήρια της Γαλλίας και στο γεγονός ότι η Ευρώπη παραμένει ελλειμματική στην παραγωγή ντίζελ μηδενικού θείου, που είναι σε θέση να παράγουν πλέον σε μεγάλες ποσότητες οι δύο ελληνικές βιομηχανίες παραγώγων πετρελαίου.
Ο όγκος της παραγωγής του κλάδου τον Οκτώβριο, στη διάρκεια του οποίου «πάγωσε» η παραγωγή πετρελαιοειδών στη Γαλλία λόγω των απεργιών, παρουσίασε τη μεγαλύτερη αύξηση που έχει καταγράψει ποτέ ο κλάδος, τουλάχιστον όσο θυμούνται τα σημερινά στελέχη των επιχειρήσεων: αυξήθηκε κατά 17,8%.
Aλλά και η ανάπτυξη της Κίνας συνέβαλε σημαντικά στη διεύρυνση της παραγωγής του κλάδου. Ο κινεζικός κολοσσός PetroChina αγόρασε αρκετά φορτία ελληνικών καυσίμων τον χρόνο που πέρασε.
Αναλόγως συνέβαλε η ανάπτυξη της γειτονικής Τουρκίας, η οποία, όπως προκύπτει από δηλώσεις στελεχών του κλάδου στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, απορρόφησε σημαντικές ποσότητες καυσίμων ελληνικής παραγωγής.
Πολύ σημαντικός ήταν, εξάλλου, για ακόμη μία χρονιά, ο όγκος των ελληνικών καυσίμων που διοχετεύθηκε σε αεροπλανοφόρα και άλλα πλοία του αμερικανικού στόλου. Όπως και η Λιβύη, το αμερικανικό δημόσιο, κατ' ουσίαν, το 2010 ήταν ένας από τους μεγαλύτερους πελάτες της ελληνικής βιομηχανίας παραγώγων πετρελαίου.
«Προκύπτει σαφής αύξηση των εξαγωγών του κλάδου», αναφέρει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ αρμόδιο στέλεχος της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής, ο οποίος αφήνει να εννοηθεί ότι, με βάση προσωρινά στοιχεία, σημειώθηκε διψήφια ποσοστιαία αύξησή τους στο σύνολο του έτους.
Η εξέλιξη αυτή, σε συνδυασμό με τη θεαματική άνοδο των τιμών των προϊόντων του κλάδου, λόγω της εκτίναξης των διεθνών τιμών του αργού πετρελαίου, δεν αφήνει αμφιβολία ότι το 2010 σημειώθηκε ρεκόρ εξαγωγών των καυσίμων ελληνικής παραγωγής.
Η παραγωγή προϊόντων πετρελαίου είχε παρουσιάσει ανεπαίσθητη μείωση (κατά 0,1%) το 2009.
Προφανώς, οι μεταβολές που σημειώθηκαν πέρυσι στην παραγωγή του κλάδου αντανακλούν αφενός την περιστολή της εγχώριας ζήτησης και, αφετέρου, τη διεύρυνση της ζήτησης εξωτερικού και των διεθνών πωλήσεων/εξαγωγών των ελληνικών διυλιστηρίων όχι μόνο σε άλλες χώρες, αλλά και στους τομείς της ναυτιλίας και των αερομεταφορών.
«Οι εξαγωγές μας αυξήθηκαν σημαντικά το 2010 και ανήλθαν στο 21% του συνολικού όγκου των πωλήσεων» δηλώνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ υψηλόβαθμο στέλεχος των Ελληνικών Πετρελαίων.
Τα ΕΛΠΕ αποτελούν τη μεγαλύτερη επιχείρηση του τομέα και αναμένεται να επιδιώξουν εντονότερη διεθνή εμπορική δραστηριότητα τα επόμενα χρόνια, καθώς θα ολοκληρώνεται ο εκσυγχρονισμός των παραγωγικών μονάδων τους με το γιγαντιαίο επενδυτικό πρόγραμμα που υλοποιούν στα διυλιστήριά τους στην Ελευσίνα, τη Θεσσαλονίκη και τον Ασπρόπυργο.
Η άνοδος του όγκου της παραγωγής του κλάδου μετά το πρώτο τετράμηνο του έτους οφείλεται ασφαλώς, σε σημαντικό ποσοστό ίσως, στο γεγονός ότι από τον Ιούνιο η Motor Oil, η οποία παραδοσιακά αποτελεί τον μεγαλύτερο εξαγωγέα και το 2009 είχε αντλήσει σχεδόν το 50% των εσόδων της από την εξαγωγική της δραστηριότητα, έθεσε σε λειτουργία νέα μονάδα απόσταξης αργού πετρελαίου, δυναμικότητας 60.000 βαρελιών ημερησίως, αυξάνοντας κατά 25% την παραγωγική δυναμικότητα του διυλιστηρίου της στους Αγ.Θεοδώρους Κορινθίας.
«Αξιοποιήσαμε σε ακόμη μεγαλύτερο βαθμό, κατά το 2010, τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα και τον πάγιο εξαγωγικό προσανατολισμό του διυλιστηρίου και της εταιρείας μας, διευρύνοντας τις εξαγωγές», αναφέρει υψηλά ιστάμενος παράγοντας της εταιρείας, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ.
Άνοδο του όγκου παραγωγής την περίοδο Ιανουαρίου - Δεκεμβρίου 2010 παρουσίασαν και οι τέσσερις κατηγορίες προϊόντων του κλάδου των παραγώγων πετρελαίου, όπως αυτές προσδιορίζονται από την Ελληνική Στατιστική Αρχή.
Σύμφωνα με τα σχετικά στοιχεία, κατά την εξεταζόμενη περίοδο αυξήθηκε κατά 7,84% η παραγωγή αμόλυβδης βενζίνης, κατά 7,37% η παραγωγή αεριελαίων, κατά 3,3% η παραγωγή μαζούτ και κατά 4,72% η παραγωγή της κηροζίνης.
Η παραγωγή του κλάδου των παραγώγων πετρελαίου αντιστοιχεί κατά την ΕΛΣΤΑΤ, σύμφωνα με έρευνα που είχε διεξαχθεί το 2005, στο 11,3% της συνολικής παραγωγής της ελληνικής μεταποιητικής βιομηχανίας.
Η άνοδός όμως κατά 10,8% την τελευταία πενταετία, σε συνδυασμό με την πτώση της συνολικής μεταποιητικής παραγωγής το ίδιο χρονικό διάστημα, σημαίνει ότι το μερίδιο του κλάδου είναι πλέον ακόμη μεγαλύτερο.
Παρά τις προβλέψεις περί του αντιθέτου, κατόρθωσε να αυξήσει και μάλιστα κατά 5,7% τον όγκο της παραγωγής του, η οποία ανήλθε σε επίπεδα περίπου 11% υψηλότερα απ' ότι το 2005. Κι αυτό, ενώ κατά το πρώτο τετράμηνο η παραγωγή ήταν μειωμένη κατά 4% σε ετήσια βάση.
Η ανάκαμψη των επόμενων μηνών, με επιδόσεις που έφτασαν το 6,3% το Μάιο, το 5,9% τον Ιούνιο και το 5,1% τον Δεκέμβριο, επέτρεψε στον κλάδο να αντισταθμίσει την απογοητευτική εξέλιξη της εγχώριας ζήτησης.
Το οφείλει αυτό, ως ένα βαθμό καθόλου αμελητέο, στις απεργίες των εργαζομένων στα διυλιστήρια της Γαλλίας και στο γεγονός ότι η Ευρώπη παραμένει ελλειμματική στην παραγωγή ντίζελ μηδενικού θείου, που είναι σε θέση να παράγουν πλέον σε μεγάλες ποσότητες οι δύο ελληνικές βιομηχανίες παραγώγων πετρελαίου.
Ο όγκος της παραγωγής του κλάδου τον Οκτώβριο, στη διάρκεια του οποίου «πάγωσε» η παραγωγή πετρελαιοειδών στη Γαλλία λόγω των απεργιών, παρουσίασε τη μεγαλύτερη αύξηση που έχει καταγράψει ποτέ ο κλάδος, τουλάχιστον όσο θυμούνται τα σημερινά στελέχη των επιχειρήσεων: αυξήθηκε κατά 17,8%.
Aλλά και η ανάπτυξη της Κίνας συνέβαλε σημαντικά στη διεύρυνση της παραγωγής του κλάδου. Ο κινεζικός κολοσσός PetroChina αγόρασε αρκετά φορτία ελληνικών καυσίμων τον χρόνο που πέρασε.
Αναλόγως συνέβαλε η ανάπτυξη της γειτονικής Τουρκίας, η οποία, όπως προκύπτει από δηλώσεις στελεχών του κλάδου στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, απορρόφησε σημαντικές ποσότητες καυσίμων ελληνικής παραγωγής.
Πολύ σημαντικός ήταν, εξάλλου, για ακόμη μία χρονιά, ο όγκος των ελληνικών καυσίμων που διοχετεύθηκε σε αεροπλανοφόρα και άλλα πλοία του αμερικανικού στόλου. Όπως και η Λιβύη, το αμερικανικό δημόσιο, κατ' ουσίαν, το 2010 ήταν ένας από τους μεγαλύτερους πελάτες της ελληνικής βιομηχανίας παραγώγων πετρελαίου.
«Προκύπτει σαφής αύξηση των εξαγωγών του κλάδου», αναφέρει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ αρμόδιο στέλεχος της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής, ο οποίος αφήνει να εννοηθεί ότι, με βάση προσωρινά στοιχεία, σημειώθηκε διψήφια ποσοστιαία αύξησή τους στο σύνολο του έτους.
Η εξέλιξη αυτή, σε συνδυασμό με τη θεαματική άνοδο των τιμών των προϊόντων του κλάδου, λόγω της εκτίναξης των διεθνών τιμών του αργού πετρελαίου, δεν αφήνει αμφιβολία ότι το 2010 σημειώθηκε ρεκόρ εξαγωγών των καυσίμων ελληνικής παραγωγής.
Η παραγωγή προϊόντων πετρελαίου είχε παρουσιάσει ανεπαίσθητη μείωση (κατά 0,1%) το 2009.
Προφανώς, οι μεταβολές που σημειώθηκαν πέρυσι στην παραγωγή του κλάδου αντανακλούν αφενός την περιστολή της εγχώριας ζήτησης και, αφετέρου, τη διεύρυνση της ζήτησης εξωτερικού και των διεθνών πωλήσεων/εξαγωγών των ελληνικών διυλιστηρίων όχι μόνο σε άλλες χώρες, αλλά και στους τομείς της ναυτιλίας και των αερομεταφορών.
«Οι εξαγωγές μας αυξήθηκαν σημαντικά το 2010 και ανήλθαν στο 21% του συνολικού όγκου των πωλήσεων» δηλώνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ υψηλόβαθμο στέλεχος των Ελληνικών Πετρελαίων.
Τα ΕΛΠΕ αποτελούν τη μεγαλύτερη επιχείρηση του τομέα και αναμένεται να επιδιώξουν εντονότερη διεθνή εμπορική δραστηριότητα τα επόμενα χρόνια, καθώς θα ολοκληρώνεται ο εκσυγχρονισμός των παραγωγικών μονάδων τους με το γιγαντιαίο επενδυτικό πρόγραμμα που υλοποιούν στα διυλιστήριά τους στην Ελευσίνα, τη Θεσσαλονίκη και τον Ασπρόπυργο.
Η άνοδος του όγκου της παραγωγής του κλάδου μετά το πρώτο τετράμηνο του έτους οφείλεται ασφαλώς, σε σημαντικό ποσοστό ίσως, στο γεγονός ότι από τον Ιούνιο η Motor Oil, η οποία παραδοσιακά αποτελεί τον μεγαλύτερο εξαγωγέα και το 2009 είχε αντλήσει σχεδόν το 50% των εσόδων της από την εξαγωγική της δραστηριότητα, έθεσε σε λειτουργία νέα μονάδα απόσταξης αργού πετρελαίου, δυναμικότητας 60.000 βαρελιών ημερησίως, αυξάνοντας κατά 25% την παραγωγική δυναμικότητα του διυλιστηρίου της στους Αγ.Θεοδώρους Κορινθίας.
«Αξιοποιήσαμε σε ακόμη μεγαλύτερο βαθμό, κατά το 2010, τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα και τον πάγιο εξαγωγικό προσανατολισμό του διυλιστηρίου και της εταιρείας μας, διευρύνοντας τις εξαγωγές», αναφέρει υψηλά ιστάμενος παράγοντας της εταιρείας, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ.
Άνοδο του όγκου παραγωγής την περίοδο Ιανουαρίου - Δεκεμβρίου 2010 παρουσίασαν και οι τέσσερις κατηγορίες προϊόντων του κλάδου των παραγώγων πετρελαίου, όπως αυτές προσδιορίζονται από την Ελληνική Στατιστική Αρχή.
Σύμφωνα με τα σχετικά στοιχεία, κατά την εξεταζόμενη περίοδο αυξήθηκε κατά 7,84% η παραγωγή αμόλυβδης βενζίνης, κατά 7,37% η παραγωγή αεριελαίων, κατά 3,3% η παραγωγή μαζούτ και κατά 4,72% η παραγωγή της κηροζίνης.
Η παραγωγή του κλάδου των παραγώγων πετρελαίου αντιστοιχεί κατά την ΕΛΣΤΑΤ, σύμφωνα με έρευνα που είχε διεξαχθεί το 2005, στο 11,3% της συνολικής παραγωγής της ελληνικής μεταποιητικής βιομηχανίας.
Η άνοδός όμως κατά 10,8% την τελευταία πενταετία, σε συνδυασμό με την πτώση της συνολικής μεταποιητικής παραγωγής το ίδιο χρονικό διάστημα, σημαίνει ότι το μερίδιο του κλάδου είναι πλέον ακόμη μεγαλύτερο.
Πηγές: ΑΠΕ-ΜΠΕ, news.in.gr