Τετάρτη 6 Νοεμβρίου 2013

Άγνωστοι Έλληνες: «Οι ακρίτες του Ελληνισμού» στον Λίβανο

1/ «Οι ακρίτες του Ελληνισμού» στον Λίβανο

Οι Έλληνες, λόγω του ανήσυχου πνεύματός τους και της ασίγαστης επιθυμίας τους να ανακαλύπτουν καθετί καινούργιο, γύριζαν και εγκαθίσταντο σε όλον κόσμο.
Μοιράζονταν με τους λαούς που συναντούσαν κάθε είδους γνώση αλλά και κληροδοτούσαν στοιχεία της κουλτούρας, του πολιτισμού και της παράδοσής τους.
Σήμερα μπορούν να μας θυμίσουν αυτήν την εποχή οι ίδιοι οι Ελληνογενείς, που έχουν απομείνει σε κάθε γωνιά του πλανήτη αλλά και «οι  πέτρες», που στέκουν ακόμα εκεί, αντέχοντας στον χρόνο και «ψιθυρίζοντας» για τον δημιουργό τους.
Αρχαία Ηλιούπολις (σημ. Μπααλμπέκ)
Αρχαία Ηλιούπολις (σημ. Μπααλμπέκ)
Μία τέτοια περιοχή είναι ο Λίβανος, όπου μετά την εκστρατεία του Διονύσου και αργότερα του Μ. Αλεξάνδρου, βρίθει ελληνικών στοιχείων.
Ακόμα και σήμερα υπάρχει στον Λίβανο ο Ορθόδοξος Ελληνισμός που βροντοφωνάζει πως είναι «οι Ακρίτες του Ελληνισμού»!

Ηλιούπολις: Μαίανδροι, αρχαίο ελληνικό σύμβολο
Ηλιούπολις: Μαίανδροι, αρχαίο ελληνικό σύμβολο
Σε συνέντευξή του στην Α. Πατσίδου, ο Ιδρυτής και Πρόεδρος του ορθοδόξου κόμματος στον Λίβανο, Ροντρίγκ Ελ Χούρι, αναφέρει: «Ο πρώτος Άραβας ιστορικὸς Αλ Γιακίντι, ἀπὸ τὸν 8ο αιώνα, σημείωσε ότι σε πόλη της Συρίας και του Λιβάνου, οι Άραβες εισβολείς ήταν υποχρεωμένοι να μιλούν με τους προγόνους μας (αλ-ρουμ), στην ελληνική γλώσσα. Το ίδιο και οι Τούρκοι μετά απ’ αυτούς, αποκαλούσαν τους Έλληνες «Ρουμ» και την ελληνική γλώσσα «ρωμαίκα».
Σε ερώτηση επίσης της δημοσιογράφου σχετικά με την ταυτότητά τους και το κατά πόσο αυτή πολεμάται, απάντησε: «Εμείς εξακολουθούμε να θεωρούμε τους εαυτούς μας Ρούμ (=Έλληνες) και είμαστε εδώ πολύ πριν τους Άραβες. Στα σχολεία, τόσο στην Συρία όσο και στο Λίβανο, προσπαθούν να μας πείσουν ότι είμαστε ναι μεν Χριστιανοί αλλά καταγόμενοι από τους Άραβες, κάτι που είναι παντελώς ανιστόρητο».
Πολλές πόλεις του Λιβάνου είναι γεμάτες με αρχαία ελληνικά ευρήματα, ανάμεσά τους και η Βύβλος (σημ. Τζεβάιλ), η Τύρος, η Σιδών (σημ. Σαΐντα), η Τρίπολη, η Βυρηττός, κ.α.
Ειδικότερα η Βύβλος, μία από τις αρχαιότερες πόλεις του κόσμου, βρίθει του ελληνικού στοιχείου. Το όνομά της το πήρε από τους Έλληνες, λόγω του εμπορίου παπύρου που διεξήγαγε.
Σε ανασκαφές που πραγματοποιήθηκαν ανακαλύφθηκε μεγάλος ναός ελληνικής τεχνοτροπίας, στον οποίον συνέρεε κατά τα αρχαία χρόνια μεγάλος αριθμός ανθρώπων και από άλλα μέρη εκτός του Λιβάνου. Έχουν ανακαλυφθεί ακόμη θέατρα, ωδεία, κίονες που καθιστούν σαφή την ελληνική επιρροή.
λιβανος θεατρο

Αλλά και η Σιδών αναφέρεται και στον Όμηρο για την περιζήτητη τέχνη των κατοίκων της στην μεταλλουργία, την υφαντουργία και την ναυτιλία.
Απελευθερώθηκε από τον Μ. Αλέξανδρο, όπως και πολλές άλλες πόλεις, και έπειτα «πέρασε στα χέρια» των Πτολεμαίων και των Σελευκιδών, εποχή κατά την οποία η πόλη γνώρισε μεγάλη ακμή. 

Η Τύρος, τέλος, έφτασε στο απόγειο της, όταν αποικήθηκε από τους Φιλισταίους, Κρήτες αποίκους, που εγκαταστάθηκαν στην Μέση Ανατολή και κυρίως στην Παλαιστίνη.
Σε διάστημα τριών αιώνων κατέστη το σημαντικότερο λιμάνι και μέσω των εμπορικών συναλλαγών επέκτεινε τις αποικίες της σε Σικελία, Κύπρο, Αφρική και Ιβηρική χερσόνησο.
Στην κυριαρχία των Περσών στην περιοχή έδωσε τέλος για μία ακόμη φορά ο Μέγας Αλέξανδρος, ο οποίος μετέτρεψε την Τύρο στο βασικό ορμητήριό του στην Μεσόγειο και στο κεντρικό θησαυροφυλάκιο του δημοσίου χρήματος.
Σήμερα στην εν λόγω πόλη διασώζονται αρχαιοελληνικοί ναοί, λουτρά, η ρωμαϊκή και βυζαντινή ακρόπολη, κλπ.
Αυτός ήταν ακόμη ένας σταθμός στο ατέρμονο ταξίδι των Ελλήνων όχι μόνο στην Μεσόγειο αλλά σε όλον τον κόσμο… Όσο και αν αυτό ενοχλεί κάποιους, που προσπαθούν να μας πείσουν οτι ο Ελληνισμός περιορίζεται στα συμβατικά όρια του γνωστού Ελλαδικού χώρου.. Τους Έλληνες «δεν τους χωρούσε ο τόπος» γι αυτό και γυρνούσαν όλον τον πλανήτη. Τα στοιχεία για την εκδοχή αυτή πολλά. Αρκεί να έχουμε το μυαλό μας ανοιχτό και την διάθεση για έρευνα…
pygmi.gr

Το αλίευσα ΕΔΩ  

 
2/ Ορθοδοξία και Ελληνισμός στον Λίβανο
Κωνσταντίνος Χολέβας, Πολιτικός Επιστήμων
30η Ιουλίου 2006.

Οι περισσότερες αναλύσεις στον διεθνή και στον ελληνικό Τύπο επιχειρούν να φωτίσουν το δράμα του Λιβάνου είτε από την ανθρωπιστική του πλευρά είτε από την πολιτικοστρατιωτική. Προσωπικά πιστεύω ότι αξίζει να δούμε ορισμένα στοιχεία από μία ελληνορθόδοξη οπτική γωνία. Βεβαίως ως άνθρωποι πρωτίστως ενδιαφερόμαστε να σταματήσει η αιματοχυσία, όποιοι κι αν είναι οι υπεύθυνοι, σ' όποια πλευρά κι αν είναι τα θύματα. Όμως ως Έλληνες δικαιούμαστε, θα έλεγα και υποχρεούμαστε, να προσθέσουμε στην ανάλυσή μας το ενδιαφέρον μας για την πολιτιστική παρουσία του Ελληνισμού εκτός συνόρων.

Α
πό τα σχολικά μας βιβλία μαθαίναμε ότι μία από τις δύσκολες αλλά και επιτυχείς αποστολές του Μεγάλου Αλεξάνδρου ήταν η πολιορκία της Τύρου. Γι' αυτό εκπλήσσομαι δυσάρεστα όταν ακούω Έλληνες δημοσιογράφους να αποκαλούν την πόλη αυτή με τις ξενικές ορολογίες Τύρε ή Σουρ. Τόσο γρήγορα ξέχασαν τον Αλέξανδρο; Ο Λίβανος, όπως και η Συρία, υπήρξε τμήμα του βασιλείου των Σελευκιδών και του Βυζαντινού κράτους μέχρι την Αραβική κατάκτηση του 7ου αιώνος μ.Χ. Ένας από τους Έλληνες του Λιβάνου ήταν και ο Καλλίνικος από την Ηλιούπολη (Μπααλμπέκ), ο οποίος έμεινε στην ιστορία με το προσωνύμιο «ο πυρπολητής», διότι εφεύρε το υγρόν πυρ, το καταστροφικό μυστικό όπλο των Βυζαντινών. Η Ορθόδοξη Χριστιανική παρουσία έμεινε ζωντανή και μετά την ένταξη του Λιβάνου στα διαδοχικά μουσουλμανικά βασίλεια Αράβων και Οθωμανών. Οι Ορθόδοξοι άρχισαν να χρησιμοποιούν την αραβική γλώσσα αντί της ελληνικής, έδωσαν όμως στον εαυτό τους την προσωνυμία Ρουμ Ορτοντόξ, δηλαδή Ρωμηοί Ορθόδοξοι. Ο όρος αυτός ετυμολογικά προέρχεται από τη Νέα Ρώμη-Κωνσταντινούπολη και υποδηλώνει ότι και σήμερα οι αραβόφωνοι Ορθόδοξοι του Λιβάνου θεωρούν εαυτούς ως συνεχιστές του Βυζαντινού πολιτισμού. Στα γαλλικά ονομάζονται GREC ORTHODOX, δηλαδή Ελληνορθόδοξοι και υπάγονται στο Πατριαρχείο Αντιοχείας που εδρεύει στην Δαμασκό.

Η
Ελληνορθόδοξη παρουσία στον Λίβανο είναι αισθητή όχι μόνο από τους 300 Ναούς και τις 6 Επισκοπικές Περιφέρειες, αλλά και από το εμπορικό δαιμόνιο και την φιλομάθεια αυτής της κοινότητος. Πρέπει να ξεκαθαρίσουμε προς αποφυγήν παρεξηγήσεων ότι οι περισσότεροι δεν δηλώνουν Έλληνες, αλλά Λιβανέζοι Ορθόδοξοι, επιδιώκουν όμως ισχυρούς δεσμούς με τον Ελληνισμό. Στον βόρειο Λίβανο λειτουργεί το μοναδικό στον κόσμο Ορθόδοξο Πανεπιστήμιο με πολλές σχολές, μεταξύ των οποίων και η Σχολή Ελληνικών Σπουδών. Παραλλήλως λειτουργεί η Μπελεμέντειος Ορθόδοξος Θεολογική Σχολή, της οποίας οι σπουδαστές προέρχονται από τον Λίβανο, την Συρία και άλλες αραβόφωνες χώρες. Η εκμάθηση της Αρχαίας και Νέας Ελληνικής είναι υποχρεωτική, πολλοί δε καθηγητές είναι επισκέπτες από την Ελλάδα, όπως ο Μητροπολίτης Ναυπάκτου Ιερόθεος, ο Επίσκοπος Θερμοπυλών Ιωάννης και άλλοι. Όσο και αν δεν θέλουν να το παραδεχθούν οι φανατικοί οπαδοί του χωρισμού Εκκλησίας και Πολιτείας, η Ελλάδα και ο Ελληνικός Πολιτισμός προβάλλονται στον Λίβανο δια της Ορθοδοξίας και αυτή η παρουσία δεν πρέπει να μείνει αναξιοποίητη.

Μ
έχρι τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο ο Λίβανος ήταν υπό γαλλική εντολή και διοίκηση. Μετά την λήξη του Πολέμου η Γαλλία θέλησε να δώσει στην χώρα την ανεξαρτησία της, αλλά καθόρισε ένα σύστημα ποσοστώσεων με το οποίο μοιράσθηκαν τα αξιώματα στις διάφορες θρησκευτικές κοινότητες. Έκτοτε οι Ρωμαιοκαθολικοί Μαρωνίτες καταλαμβάνουν βάσει νόμου τα αξιώματα του Προέδρου της Δημοκρατίας και του αρχηγού του Στρατού. Ο Πρωθυπουργός πρέπει πάντα να είναι Σουνίτης Μουσουλμάνος και ο Πρόεδρος της Βουλής Σιίτης Μουσουλμάνος, δηλαδή ομόθρησκος των ηγετών της Χεζμπολλά. Οι Ορθόδοξοι, αν και βρέθηκαν να αποτελούν το 12% του λιβανικού πληθυσμού, αδικήθηκαν. Τους ανετέθη μόνο το αξίωμα του Υπουργού Εξωτερικών. Κατά την εισβολή του Ισραήλ το 1982 οι Ορθόδοξοι του Λιβάνου αισθάνθηκαν ανασφαλείς, διότι οι άλλες θρησκευτικές κοινότητες είχαν οπλισθεί από τον εμφύλιο του 1975. Έτσι ζήτησαν δημοσίως να τεθούν υπό την προστασία της Ελλάδος. Την ίδια περίοδο η Γαλλία του σοσιαλιστή Μιττεράν έθεσε υπό την προστασία της τους Καθολικούς Μαρωνίτες του Λιβάνου!
Τα έγραψα αυτά πρώτον για να καταδείξω ποιοί κίνδυνοι απειλούν τις χώρες με πολυπολιτισμικό και πολυθρησκευτικό μωσαϊκό. Δεύτερον για να τονίσω ότι η ενδεχόμενη αποστολή Ελλήνων στρατιωτών στον Λίβανο δεν πρέπει να αποβλέπει μόνο στην εμπέδωση της τάξεως, αλλά και στην προστασία της ελληνορθόδοξης παρουσίας είτε ανθρώπινης είτε πολιτιστικής.

Κωνσταντίνος Χολέβας, Πολιτικός Επιστήμων
30η Ιουλίου 2006

Το αλίευσα ΕΔΩ


3/  Ὁ πρόεδρος τοῦ Ἑλληνορθοδόξου κόμματος Λιβάνου, Δημήτρης Ἐλ Χουρὶ λέει: «θὰ κρατήσουμε τὴν φλόγα τοῦ Ἑλληνισμοῦ καὶ τῆς Ὀρθοδοξίας»


Παρακάτω ἀκολουθεῖ συνέντευξη μὲ τὸν Ἱδρυτὴ καὶ Πρόεδρο τοῦ Ὀρθοδόξου Κόμματος τοῦ Λιβάνου, Ροντρὶγκ (Δημήτρη) Ἐλ Χούρι.

Νὰ ἀναφερθεῖ ὅτι ἡ Ἑλληνορθόδοξη Κοινότητα Λιβάνου, ἔχουν βοηθήσει νὰ χτιστοῦν σχολεῖα, μουσεῖα κα, ἐνῶ εἶναι πρόθυμοι νὰ βοηθήσουν τὴν Μητρόπολη.

Ἀπὸ τὴν Ἀντωνία Πατσίδου

........

Ἡ λίστα τῆς Ἑλληνικῆς Ὀρθόδοξης Κοινότητας στὸ Λίβανο μὲ τοὺς 3.000 Ἕλληνες ποὺ ζοῦν στὸ Λίβανο, δίνει μία λανθασμένη καταμέτρηση. 

Ὁ πραγματικὸς ἀριθμὸς εἶναι περίπου 300.000 καὶ εἶναι 7-8% τοῦ πληθυσμοῦ, καὶ ἡ τέταρτη μεγαλύτερη κοινότητα τοῦ Λιβάνου, μετὰ ἀπὸ τοὺς σουνίτες, Σιίτες, καὶ Μαρωνίτες.

 .........................................


Πρέπει νὰ ὀργανωθοῦμε μέσα σὲ ἕνα «πολιτικὸ κόμμα» γιὰ νὰ σώσουμε τὴν ἱστορικὴ ταυτότητά μας, τὴν "Ἑλληνικὴ Βυζαντινὴ" ταυτότητα... μὲ αὐτὸ τὸν τρόπο θὰ σταματήσει ν’ ἀπορροφᾶται ἡ νεολαία μας ἀπὸ τὶς πολιτικὲς ἰδεολογίες τῶν ἄλλων.

Γι 'αὐτό, θὰ πρέπει νὰ μάθουμε τὴν ἑλληνικὴ γλώσσα στὴ νεολαία μας, πρέπει νὰ κάνουμε συνέδρια σχετικὰ μὲ αὐτὴν τὴν ἱστορική μας ταυτότητα, καὶ φέτος κάναμε τὸ πρῶτο «Μνημόσυνο στὴν Ἀνατολὴ» γιὰ τὴν ἐπέτειο τῆς πτώσης τῆς Πόλης μας, τὴ Κωνσταντινούπολη, γιὰ νὰ κρατήσουμε τὴν ἱστορική μας ταυτότητα... ζωντανὴ καὶ στὴν ὁμιλία μας εἴπαμε: «Ἡ Ἁγία Σοφία εἶναι δική μας», καὶ κάναμε αὐτὴ τὴν τελετή, σὰν χαιρετισμὸ ἀπὸ τοὺς ἑλληνορθόδοξούς της Ἀντιοχείας καὶ Πάσης Ἀνατολῆς, στὸ Οἰκουμενικὸ Πατριαρχεῖο... λέμε: «Ὁ Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως εἶναι ἡ Κεφαλὴ πασῶν τῶν Ὀρθόδοξων Ἐκκλησιῶν στὸν κόσμο, ὁποιαδήποτε παραβίαση τῶν δικαιωμάτων του, εἶναι μία ἐπιθετικὴ πράξη ἐνάντια σὲ ὅλους τούς Ὀρθόδοξους ἀνθρώπους στὸν κόσμο». Καὶ γιὰ πρώτη φορὰ μιλήσαμε στὰ μέσα ἐνημέρωσης τοῦ Λιβάνου σχετικὰ μὲ αὐτὴν ἐπέτειο καὶ αὐτὸ τὸ ἱστορικὸ γεγονός.
.............................

Εἴμαστε ἐδῶ ὑπερήφανοι γιὰ τὴν Ἑλληνικὴ καταγωγή μας. 

Νὰ μὴν ξεχνᾶτε ὅτι ἔχετε Ἕλληνες ἀδελφοὺς ἐδῶ, στὴν ἀνατολὴ... καὶ σᾶς ἀγαπᾶμε...

Εἴμαστε οἱ Ἀκρίτες ναοί, καὶ θὰ κρατήσουμε τὴν φλόγα στὰ χέρια μας, τὴ φλόγα τοῦ ἑλληνισμοῦ καὶ τῆς Ὀρθοδοξίας!
 

Διαβάστε ΕΔΩ ολόκληρη την συνέντευξη
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Οι αναρτήσεις στο ¨Παζλ Ενημέρωσης¨

Παζλ Ενημέρωσης