Κατασκευαστικές Υπερβάσεις στην αρχαία Ελλάδα
Ορισμένα εκ των μηχανευμάτων, που αν και ανήκουν σε μεταγενέστερες περιόδους, δεν είναι ευρέως γνωστά στην πλειοψηφία του κόσμου, προκαλούν «πονοκέφαλο» στους εκάστοτε μηχανικούς προσπαθώντας να καταλάβουν τον μηχανισμό τους. Το μέγεθος, η ομορφιά, η αριστοτεχνία, ο χρόνος, ο τόπος και ο τρόπος κατασκευής, η ακρίβεια στις διαστάσεις και η εξοικείωση που διέθεταν οι πρόγονοι μας με την φυσική των υλικών είναι μερικά μόνο από τα χαρακτηριστικά που κατατάσσουν την ελληνική τεχνοτροπία στην κορυφή του παγκοσμίου πολιτισμού.
Στους αρχαίους ναούς συναντάμε αριστουργήματα του αυτοματισμού με χρήση των πνευματικών (πίεση του αέρα) αλλά και του

Η «τεχνολογική διακόσμηση» του ναού, βέβαια, δεν ήταν το μόνο που τύγχανε ιδιαίτερης προσοχής. Ήταν και η κατασκευή του και το μέγεθος του. Γενικά με το πέρας των χρόνων τα κτίσματα γίνονταν όλο και μεγαλύτερα. «Αναπάντητος γρίφος» παραμένει ακόμα και

Εντύπωση ακόμα προκαλεί το Δρακόσπιτο στο βουνό Όχη της Ευβοίας, όπου βρίσκεται σε ύψος 1450 μέτρων όπου μόνο ο βράχος στην κορυφή του σπιτιού πάνω από την είσοδο είναι πάνω από 10 τόνους! Αξίζει να σημειωθεί ότι όλο το σπίτι είναι χτισμένο καθαρά με λαξευμένη πέτρα η μία πάνω στην άλλη όπου ανάμεσα τους δεν μπορείς να βάλεις ούτε μαχαίρι!
Αλλά και για τον μηχανισμό των Αντικυθήρων όλοι μας έχουμε ακούσει και εντυπωσιαστεί με το πώς ένα κουτί με γρανάζια δίνοντας κίνηση σε μία τροχαλία και ο χρήστης βλέπει τις κινήσεις του ήλιου , της γης , της σελήνης σε διάφορες μεταξύ τους φάσεις κ.α. (σαν να μην έφτανε αυτό βρέθηκε και το γρανάζι της Σαρδηνίας που τάραξε ακόμη περισσότερο τα νερά)
Ο μηχανισμός αυτός αποτελούμενος από 30 γρανάζια είναι απόλυτα ακριβής , παρόλα αυτά όμως,
Σίγουρα αυτή η υπέρβαση θα απασχολήσει για καιρό την επιστημονική κοινότητα καθώς το μοναδικό, που ίσως βοηθήσει στην εύρεση του κατασκευαστικού μυστηρίου είναι η αναφορά σε τόρνο μετάλλων το 400 π.Χ. (ουσιαστικά επρόκειτο για μια λίθινη περιγραφή που είχε παραγγελία μπρούτζινων πόλων και εμπολίων* για να μπουν ανάμεσα σε κίονες ) Από κει και πέρα όμως δεν αρκεί μόνο αυτό για να κατασκευαστεί ένα γρανάζι.
Λίγο πολύ όλοι έχουν πάει στον Παρθενώνα το θεωρούμενο από τους περισσότερους σύμβολο της χρυσής εποχής , της δημοκρατίας κλπ. Όλοι θαυμάζουν τα υπέροχα γλυπτά που κάποτε το κοσμούσαν (κλεμμένα και μη) αλλά δυστυχώς το ποιο συναρπαστικό με αυτόν τον ναό μένει στην απαξίωση. Φυσικά η αναφορά γίνεται για την κατασκευή του και την τέλεια γεωμετρία που τον απαρτίζει. Ακόμα και σύγχρονοι επιστήμονες παραδέχονται ότι με τα μέσα που διαθέτουμε σήμερα είναι πρακτικά αδύνατον να κατασκευαστεί με τις ίδιες λεπτομέρειες και μέσα σε 9 χρόνια. Το μήκος του είναι 100 αττικά πόδια ή 30,80 μέτρα όπου ένας αττικός πους είναι 0,30803 ή 1/2Φ όπου Φ=1,61803 και εκφράζει την χρυσή τομή όπου συναντάται πολύ συχνά στην φύση ( αναλογίες σώματος , προσώπου , κυψελών μελισσών , κοχύλια κα) . Θεωρείται δηλαδή ως ο κανόνας να εκφραστεί κάτι ωραίο. Ξεκινώντας από χαμηλά ο Παρθενώνας έχει θεμέλια που φτάνουν στο μέγιστο τα 11 μέτρα όπως προέκυψαν από τις ανασκαφές της δεκαετίας του 30. Στους κίονες του υφίστανται σε μία διόγκωση ως προς το κέντρο που ονομάζεται ένταση το οποίο λίγο πολύ είναι γνωστό. Το θέμα είναι ότι αυτή η μικρή καμπύλη που σχηματίζεται στην κολώνα αν θέλουμε να την αναπαραστήσουμε σε κύκλο αυτός θα πρέπει να έχει μήκος 1600 μέτρα! Πώς λοιπών πέτυχαν τέτοια ακρίβεια καμπυλότητας; Γενικά στην κατασκευή του δεν υπάρχει ούτε μία ευθέα! Ακόμα όλες οι κολώνες έχουν κλίση προς τα μέσα που κυμαίνεται από 0,9 έως 8,6 εκατοστά και αν τις προεκτείνει κάποιος νοερά θα συναντηθούν δημιουργώντας μια νοητή πυραμίδα. Τα τμήματα τον κιόνων ακουμπούσαν το ένα πάνω στο άλλο με ακρίβεια 1/20 του χιλιοστού εμποδίζοντας ακόμα και τον αέρα να περάσει ανάμεσα.
Αυτές ήταν μόνο ένα μικρό δείγμα των κατασκευαστικών υπερβάσεων των αρχαίων Ελλήνων, των οποίων η εφευρετικότητα τυγχάνει αμέριστου σεβασμού από ολόκληρη την ανθρωπότητα. To μόνο σίγουρο είναι πως οι αρχαίοι Έλληνες χρησιμοποίησαν τις γνώσεις τους με γνώμονα «το καλαίσθητον και το λειτουργικόν». Παρόλ’ αυτά ξανατονίζουμε πως αυτή η περίοδος δεν αποτέλεσε το απόγειο της ελληνικής τεχνολογίας. Χιλιετίες πριν η αρχαία ελληνική τεχνολογία ήταν πολύ περισσότερο εξελιγμένη. Ο εν λόγω πολιτισμός χάθηκε προσωρινά με τον, από αρχαίες πηγές αναφερόμενο, ελληνο-ατλαντικό πόλεμο περί το 9.500 π.Χ. και ξαναγεννήθηκε στην ίδια χώρα, η οποία τον είχε αναδείξει και παλιότερα.
Παναγιώτης Χατζόπουλος, Φοιτητής Μηχανολογίας
*Τα εμπόλια χρησιμοποιούνταν για την ασφαλή σύνδεση των σπονδύλων των κιόνων.
Επρόκειτο δηλαδή, για ξύλινα στοιχεία τετραγωνικής διατομής που τοποθετούνταν σε αντίστοιχες τετραγωνικές εγκοπές στο κέντρο των σπονδύλων. Τα «εμπόλια» έφεραν οπές στο κέντρο τους και συνδέονταν μεταξύ τους με τον «πόλο» έναν κατακόρυφο ξύλινο συνήθως αξονίσκο που επέτρεπε την ελεύθερη περιστροφή των σπονδύλων.
ΠΥΓΜΗ.gr
Το αλίευσα ΕΔΩ