Στη μεγάλη υπερύψωση της στάθμης της θάλασσας, που παρατηρείται τον τελευταίο καιρό στην ανατολική Μεσόγειο, σε συνδυασμό με τις χαμηλές στάθμες των κτισμάτων των παραλιακών κρηπιδωμάτων, που υπάρχουν στο Βαθύ, απέδωσε το φαινόμενο της πλημμυρισμένης παραλιακής, ο πρύτανης του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, κ. Κώστας Μουντζούρης, που τόνισε πως το Μετσόβιο είναι πάντα πρόθυμο να συμβάλει σε όλα τα προβλήματα που παρουσιάζονται στην Ελλάδα.
«Πρόκειται για ένα πρωτόγνωρο - για το δικό μου πεδίο γνώσεων - φαινόμενο, όπου η παραλιακή λεωφόρος έχει κατακλυστεί από τη θάλασσα. Αυτό οφείλεται σε μια γενική υπερύψωση της στάθμης της θάλασσας στην ανατολική Μεσόγειο, και η οποία είναι συγκυριακή και οφείλεται σε ατμοσφαιρικές πιέσεις. Είναι πρωτοφανές, δεν το έχω ξαναδεί παρά μόνο στη Βενετία, αλλά όχι στην κλίμακα που είναι εδώ. Στη δεδομένη περίπτωση η παραλιακή λεωφόρος είναι χτισμένη πολύ χαμηλά,το συγκεκριμένο μέρος έχει χαμηλές στάθμες σε σχέση με τη θάλασσα», είπε ο κ. Μουντζούρης στους "103,2" και επεσήμανε πως το φαινόμενο εμφανίζεται πολύ σπάνια.
«Ζητήσαμε από τη νομαρχία μια χωροστάθμιση της περιοχής, για να δούμε τις στάθμες του παραλιακού, των καταστημάτων και των δρόμων, προκειμένου να βγάλουμε τα συμπεράσματά μας και να προτείνουμε λύσεις», είπε ο πρύτανης του ΕΜΠ και πρόσθεσε:«Οι κάτοικοι έχουν δίκαιο που διαμαρτύρονται και κάτι πρέπει να γίνει γι’ αυτό το θέμα».
Η χωροστάθμιση θα περιλαμβάνει την περιοχή από το λιμάνι έως το «Ξενία» και θα γίνει από τη δ/νση Τεχνικών Υπηρεσιών της νομαρχίας, όπως διευκρίνισε ο νομάρχης Σάμου, κ. Μανόλης Κάρλας. «Θα μετρηθούν τα υψόμετρα της θάλασσας, της προκυμαίας και του εμπορικού δρόμου και θα τα στείλουμε στο Πολυτεχνείο.
Πάνω στη μελέτη θα χαρτογραφηθούν και τα δίκτυα αποχέτευσης και ύδρευσης, που περνάνε από τις λωρίδες κυκλοφορίας. Νομίζω πως ο πρύτανης ήταν ξεκάθαρος ότι δεν υπήρχε μαζική καθίζηση της προκυμαίας, μόνο μικροτμήματα , τα οποία όμως δεν είναι η αιτία του φαινομένου, το οποίο μπορεί να υποχωρήσει από μόνο του, αλλά θα πρέπει να έχουμε την πρόνοια, ώστε να μην υποστεί μελλοντικά η πόλη αυτό που έγινε τις τελευταίες ημέρες.
Οι ειδικοί λένε πως βρισκόμαστε σε μια επάλλαξη του παλιρροιακού φαινομένου, που εμφανίζεται κάθε χρόνο στο νησί και ιδιαίτερα στο λιμάνι της πρωτεύουσας και που σημαίνει πως κάθε 10 με 15 χρόνια παρατηρείται μια έξαρση του παλιρροϊκού φαινομένου, το οποίο διαρκεί 1-2 χρόνια και μετά υποχωρεί. Ο πρύτανης μας είπε πως βρισκόμαστε μπροστά σε μια φυσική εξέλιξη, που χαρακτήρισε θεομηνία, για την οποία θα πρέπει να λάβουμε τα μέτρα μας και να κάνουμε έργα με προοπτική πολλών ετών».
Στο ίδιο μήκος κύματος και οι δηλώσεις του προέδρου του Λιμενικού Ταμείου Σάμου, κ. Χρ. Σαπουνά, που επισήμανε πως το δύσκολο κομμάτι της όλης ιστορίας θα είναι η χρηματοδότηση των έργων που θα υποδεικνύονται στη μελέτη. Όσον αφορά στο κατά πόσο τα έργα του βιολογικού καθαρισμού συνέβαλαν στο φαινόμενο, ο κ. Σαπουνάς είπε πως ο κ. Μουντζούρης δεν είδε κάτι που να υποδηλώνει μεγάλη καθίζηση.
«Υπάρχουν επιμέρους καθιζήσεις, αλλά όχι κάποια συνολική, και θεωρεί πως το φαινόμενο είναι κυρίως προϊόν της υπερύψωσης της στάθμης θάλασσας και της φουσκοθαλασσιάς. Πιστεύω, από αυτά που μας είπε, πως έστω και αν υπήρχε επιβάρυνση, αυτή θα είναι πολύ μικρής τάξης».
Εντωμεταξύ, από την Κυριακή και για αρκετές ημέρες η παραλιακή κατακλύστηκε και πάλι από νερά, μόνο που αυτή τη φορά εισέβαλαν στο πεζοδρόμιο και σε αρκετές επιχειρήσεις της πρωτεύουσας, φέρνοντας σε απόγνωση τους καταστηματάρχες, που εν μέσω οικονομικής κρίσης, έβλεπαν να πλήττονται για ακόμη μια φορά.
Μάλιστα τέσσερις ημέρες αργότερα, ο στρατός τοποθέτησε σακιά άμμου, κατά μήκος του πεζοδρομίου, από την Πλατεία μέχρι το Δικαστήριο, σε μια προσπάθεια να θωρακίσουν τις επιχειρήσεις, όπως αποφασίστηκε σε έκτακτη σύσκεψη του Συντονιστικού Νομαρχιακού Οργάνου Πολιτικής Προστασίας, που έγινε το βράδυ της Δευτέρας.
Εκεί, παρουσία φορέων του νησιού, αποφασίστηκε μια σειρά μέτρων, που θα εφαρμόζονται κατά την εκδήλωση της πλημμυρίδας.
Ειδικότερα, και στην περίπτωση που η στάθμη της θάλασσας καλύπτει το τμήμα της παραλίας από πλατεία Πυθαγόρα μέχρι το Δικαστήριο, θα διακόπτεται η κυκλοφορία των οχημάτων από το σημείο του γωνιακού περιπτέρου, θα διοχετεύεται προς την εκκλησία του Αγ. Νικολάου και θα κατευθύνεται, από όργανα της τροχαίας, προς το εσωτερικό της πόλης ή προς την Φραγκοκκλησιά, για όσους κατευθύνονται προς Κατσούνι ή Καλάμι.
Στην περίπτωση, δε, που η στάθμη της θάλασσας καλύπτει το τμήμα της παραλίας από πιάτσα ΤΑΞΙ μέχρι το Δικαστήριο, θα διακόπτεται η κυκλοφορία των οχημάτων από το σημείο της πιτσαρίας «Next», θα διοχετεύεται προς τους εσωτερικούς δρόμους της πόλεως και για όσους κατευθύνονται προς το Κατσούνι ή το Καλάμι θα κατευθύνονται από όργανα της Τροχαίας στον κάθετο εφαπτόμενο του Νεκροταφείου δρόμο, που οδηγεί στην υπό κατασκευή περιμετρική οδό της πόλεως.
Σε κάθε περίπτωση από τις παραπάνω, τα πλοία θα εξυπηρετούνται από το Λιμάνι Μαλαγαρίου και οι πολίτες θα ενημερώνονται από το Λιμεναρχείο, ενώ για πληροφορίες για την κατάσταση της παραλιακής οδού και τη διαδρομή που θα πρέπει να ακολουθήσουν, θα μπορούν να καλούν στα τηλέφωνα του Λιμεναρχείου Σάμου (22730 27318) και της Αστυνομίας (100).
«Πρόκειται για ένα πρωτόγνωρο - για το δικό μου πεδίο γνώσεων - φαινόμενο, όπου η παραλιακή λεωφόρος έχει κατακλυστεί από τη θάλασσα. Αυτό οφείλεται σε μια γενική υπερύψωση της στάθμης της θάλασσας στην ανατολική Μεσόγειο, και η οποία είναι συγκυριακή και οφείλεται σε ατμοσφαιρικές πιέσεις. Είναι πρωτοφανές, δεν το έχω ξαναδεί παρά μόνο στη Βενετία, αλλά όχι στην κλίμακα που είναι εδώ. Στη δεδομένη περίπτωση η παραλιακή λεωφόρος είναι χτισμένη πολύ χαμηλά,το συγκεκριμένο μέρος έχει χαμηλές στάθμες σε σχέση με τη θάλασσα», είπε ο κ. Μουντζούρης στους "103,2" και επεσήμανε πως το φαινόμενο εμφανίζεται πολύ σπάνια.
«Ζητήσαμε από τη νομαρχία μια χωροστάθμιση της περιοχής, για να δούμε τις στάθμες του παραλιακού, των καταστημάτων και των δρόμων, προκειμένου να βγάλουμε τα συμπεράσματά μας και να προτείνουμε λύσεις», είπε ο πρύτανης του ΕΜΠ και πρόσθεσε:«Οι κάτοικοι έχουν δίκαιο που διαμαρτύρονται και κάτι πρέπει να γίνει γι’ αυτό το θέμα».
Η χωροστάθμιση θα περιλαμβάνει την περιοχή από το λιμάνι έως το «Ξενία» και θα γίνει από τη δ/νση Τεχνικών Υπηρεσιών της νομαρχίας, όπως διευκρίνισε ο νομάρχης Σάμου, κ. Μανόλης Κάρλας. «Θα μετρηθούν τα υψόμετρα της θάλασσας, της προκυμαίας και του εμπορικού δρόμου και θα τα στείλουμε στο Πολυτεχνείο.
Πάνω στη μελέτη θα χαρτογραφηθούν και τα δίκτυα αποχέτευσης και ύδρευσης, που περνάνε από τις λωρίδες κυκλοφορίας. Νομίζω πως ο πρύτανης ήταν ξεκάθαρος ότι δεν υπήρχε μαζική καθίζηση της προκυμαίας, μόνο μικροτμήματα , τα οποία όμως δεν είναι η αιτία του φαινομένου, το οποίο μπορεί να υποχωρήσει από μόνο του, αλλά θα πρέπει να έχουμε την πρόνοια, ώστε να μην υποστεί μελλοντικά η πόλη αυτό που έγινε τις τελευταίες ημέρες.
Οι ειδικοί λένε πως βρισκόμαστε σε μια επάλλαξη του παλιρροιακού φαινομένου, που εμφανίζεται κάθε χρόνο στο νησί και ιδιαίτερα στο λιμάνι της πρωτεύουσας και που σημαίνει πως κάθε 10 με 15 χρόνια παρατηρείται μια έξαρση του παλιρροϊκού φαινομένου, το οποίο διαρκεί 1-2 χρόνια και μετά υποχωρεί. Ο πρύτανης μας είπε πως βρισκόμαστε μπροστά σε μια φυσική εξέλιξη, που χαρακτήρισε θεομηνία, για την οποία θα πρέπει να λάβουμε τα μέτρα μας και να κάνουμε έργα με προοπτική πολλών ετών».
Στο ίδιο μήκος κύματος και οι δηλώσεις του προέδρου του Λιμενικού Ταμείου Σάμου, κ. Χρ. Σαπουνά, που επισήμανε πως το δύσκολο κομμάτι της όλης ιστορίας θα είναι η χρηματοδότηση των έργων που θα υποδεικνύονται στη μελέτη. Όσον αφορά στο κατά πόσο τα έργα του βιολογικού καθαρισμού συνέβαλαν στο φαινόμενο, ο κ. Σαπουνάς είπε πως ο κ. Μουντζούρης δεν είδε κάτι που να υποδηλώνει μεγάλη καθίζηση.
«Υπάρχουν επιμέρους καθιζήσεις, αλλά όχι κάποια συνολική, και θεωρεί πως το φαινόμενο είναι κυρίως προϊόν της υπερύψωσης της στάθμης θάλασσας και της φουσκοθαλασσιάς. Πιστεύω, από αυτά που μας είπε, πως έστω και αν υπήρχε επιβάρυνση, αυτή θα είναι πολύ μικρής τάξης».
Εντωμεταξύ, από την Κυριακή και για αρκετές ημέρες η παραλιακή κατακλύστηκε και πάλι από νερά, μόνο που αυτή τη φορά εισέβαλαν στο πεζοδρόμιο και σε αρκετές επιχειρήσεις της πρωτεύουσας, φέρνοντας σε απόγνωση τους καταστηματάρχες, που εν μέσω οικονομικής κρίσης, έβλεπαν να πλήττονται για ακόμη μια φορά.
Μάλιστα τέσσερις ημέρες αργότερα, ο στρατός τοποθέτησε σακιά άμμου, κατά μήκος του πεζοδρομίου, από την Πλατεία μέχρι το Δικαστήριο, σε μια προσπάθεια να θωρακίσουν τις επιχειρήσεις, όπως αποφασίστηκε σε έκτακτη σύσκεψη του Συντονιστικού Νομαρχιακού Οργάνου Πολιτικής Προστασίας, που έγινε το βράδυ της Δευτέρας.
Εκεί, παρουσία φορέων του νησιού, αποφασίστηκε μια σειρά μέτρων, που θα εφαρμόζονται κατά την εκδήλωση της πλημμυρίδας.
Ειδικότερα, και στην περίπτωση που η στάθμη της θάλασσας καλύπτει το τμήμα της παραλίας από πλατεία Πυθαγόρα μέχρι το Δικαστήριο, θα διακόπτεται η κυκλοφορία των οχημάτων από το σημείο του γωνιακού περιπτέρου, θα διοχετεύεται προς την εκκλησία του Αγ. Νικολάου και θα κατευθύνεται, από όργανα της τροχαίας, προς το εσωτερικό της πόλης ή προς την Φραγκοκκλησιά, για όσους κατευθύνονται προς Κατσούνι ή Καλάμι.
Στην περίπτωση, δε, που η στάθμη της θάλασσας καλύπτει το τμήμα της παραλίας από πιάτσα ΤΑΞΙ μέχρι το Δικαστήριο, θα διακόπτεται η κυκλοφορία των οχημάτων από το σημείο της πιτσαρίας «Next», θα διοχετεύεται προς τους εσωτερικούς δρόμους της πόλεως και για όσους κατευθύνονται προς το Κατσούνι ή το Καλάμι θα κατευθύνονται από όργανα της Τροχαίας στον κάθετο εφαπτόμενο του Νεκροταφείου δρόμο, που οδηγεί στην υπό κατασκευή περιμετρική οδό της πόλεως.
Σε κάθε περίπτωση από τις παραπάνω, τα πλοία θα εξυπηρετούνται από το Λιμάνι Μαλαγαρίου και οι πολίτες θα ενημερώνονται από το Λιμεναρχείο, ενώ για πληροφορίες για την κατάσταση της παραλιακής οδού και τη διαδρομή που θα πρέπει να ακολουθήσουν, θα μπορούν να καλούν στα τηλέφωνα του Λιμεναρχείου Σάμου (22730 27318) και της Αστυνομίας (100).
Πηγή: armoniaradio.gr, http://www.zougla.gr/