Σάββατο 23 Ιανουαρίου 2010

Η «Λήμνος» ναυαρχίδα του στόλου.



Για πρώτη φορά στην ιστορία της πολυεθνικής ναυτικής δύναμη του ΝΑΤΟ που περιπολεί στη Μεσόγειο, ο διοικητής της θα ασκεί τα καθήκοντά του όχι από πολεμικό πλοίο της χώρας του, αλλά από άλλο πλοίο, άλλης εθνικότητας. Αυτό γίνεται από χθες και ο Βρετανός διοικητής της SNMG.2, αρχιπλοίαρχος Στιβ Τσικ, θα ασκεί τα καθήκοντά του από την ελληνική φρεγάτα «Λήμνος», που συμμετέχει στη δύναμη.

Η μικρή τελετή και η μετάβαση του διοικητή και του επιτελείου του από τη βρετανική φρεγάτα «Τζάταμ», από την οποία ως τώρα ασκούσε τα καθήκοντά του, στη φρεγάτα «Λήμνος» πραγματοποιήθηκε στο λιμάνι του Πειραιά, όπου έχει καταπλεύσει η δύναμη. Με την ευκαιρία αυτή η «Α.τ.Κ.» συναντήθηκε με τον αρχιπλοίαρχο Τσικ, στο ιστορικό κτίριο της κατοικίας Βενιζέλου, που σήμερα στεγάζεται η πρεσβεία του Ηνωμένου Βασιλείου, και είχε μία εξαιρετικά ενδιαφέρουσα και αποκλειστική συνομιλία μαζί του.


«Ήταν μεγάλη η χαρά μου όταν προέκυψε το επιχειρησιακό ζήτημα της μετεγκατάστασης της δικής μου και του πολυεθνικού μου επιτελείου από τη βρετανική φρεγάτα “Τσάταμ” σε ένα άλλο πλοίο και ήλθε η προσφορά του ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού με την παραχώρηση για το σκοπό αυτό της φρεγάτας “Λήμνος”. Και η χαρά μου έγινε ακόμα μεγαλύτερη, όταν διαπίστωσα ότι το ελληνικό πλοίο κατέστη πανέτοιμο για την ανάληψη των νέων του καθηκόντων ως πλοίου-διοικήσεως, ναυαρχίδας της δύναμης, μέσα σε ελάχιστο χρονικό διάστημα.

Εξάλλου, οι σχέσεις μεταξύ των δύο ναυτικών μας, του Βασιλικού Ναυτικού (Royal Navy) και του ελληνικού Π.Ν., είναι μακραίωνες και εξαιρετικές», μας είπε ο αρχιπλοίαρχος Τσικ, απαντώντας σε σχετικό ερώτημα, καθισμένος στο σαλόνι της βρετανικής πρεσβείας.

Αναφορικά με τη συμμαχική δύναμη της οποίας ηγείτο, της SNMG.2 (=Standing NATO Maritime Group.2), ο αρχιπλοίαρχος Τσικ τόνισε, μεταξύ άλλων, ότι αυτή αποτελείται συνολικά από 18 πολεμικά πλοία διαφόρων τύπων.

Ο ίδιος θα παραμείνει στη Μεσόγειο επί του «Λήμνος» περίπου ένα δίμηνο, στη διάρκεια του οποίου όλη η δύναμη θα πραγματοποιεί εκτεταμένα ναυτικά γυμνάσια προκειμένου να φτάσει, ως ενιαίο επιχειρησιακό σύνολο, στο επίπεδο που ο Βρετανός διοικητής επιθυμεί, προκειμένου στη συνέχεια να περάσει το κανάλι του Σουέζ, κατευθυνόμενη προς τη Σομαλία και το Άντεν για να αντικαταστήσει την άλλη ναυτική δύναμη του ΝΑΤΟ που σήμερα επιχειρεί στην περιοχή για την προστασία των θαλάσσιων διεθνών γραμμών επικοινωνιών από τους πειρατές.

Ο ίδιος, μάλιστα, απαντώντας σε άλλη ερώτησή μας για τη σχέση κόστους-απόδοσης της επιχείρησης από πλευράς συμμαχίας στην άλλη άκρη του κόσμου, ιδιαίτερα μάλιστα σε μία πολύ δύσκολη οικονομική συγκυρία, τόνισε, με άφθονη δόση κλασικού βρετανικού χιούμορ, ότι «η άμυνα είναι αναμφίβολα μία ακριβή υπόθεση», για να προσθέσει ωστόσο αμέσως: «Υπάρχει μεγάλη ζήτηση ναυτικών δυνάμεων, καθώς από τις συγκεκριμένες θαλάσσιες περιοχές διέρχεται το πιο σημαντικό μέρος της θαλάσσιας επικοινωνίας και του εμπορίου, των οποίων η προστασία και η ασφαλής διέλευση είναι για όλους μας πρωταρχικής σημασίας.

Είναι χαρακτηριστικό ότι το τελευταίο εξάμηνο, και χάρη στα μέτρα που έχουν επιβληθεί από τη διεθνή ναυτική κοινότητα, έχουν γίνει δύο πειρατείες την ίδια ώρα που έχουν περάσει ασφαλώς πάνω από 12.000 πλοία, ενώ παράλληλα έχουν συλληφθεί 260 πειρατές!

Σε τελική ανάλυση, εργαζόμαστε σε πολύ στενή συνεργασία με τη διεθνή ναυτιλιακή κοινότητα για να προωθήσουμε ακόμα περισσότερο το ζήτημα της ασφάλειας στη ναυσιπλοΐα στην περιοχή».

Ζητώντας την άποψή του για το πώς ακριβώς εννοεί την «αύξηση των μέτρων ασφαλείας» από τα εμπορικά πλοία, τους πλοιοκτήτες τους και τους κυβερνήτες τους, και αν εννοεί την επιβίβαση στα εμπορικά πλοία «φρουρών ασφαλείας», ο αρχιπλοίαρχος Τσικ ήταν κατηγορηματικά αντίθετος:

«Υπάρχουν ιδιαιτερότητες στο ζήτημα αυτό. Αυτό που εννοώ είναι η λήψη “παθητικών μέτρων” (passive measures) από τη διεθνή ναυτική κοινότητα και όχι πρόσληψη φρουρών ασφαλείας, που απλώς θα πετύχουν την αναβάθμιση του επιπέδου βίας, με ό,τι και αν αυτό συνεπάγεται».

Τελειώνοντας τη συζήτησή μας μαζί του ο αρχιπλοίαρχος Τσικ μας είπε ότι πριν από μερικά χρόνια στη θέση που σήμερα είναι αυτός ήταν για ένα ολόκληρο χρόνο Έλληνας διοικητής. Αφού του επισημάναμε ότι ήταν ο τότε αρχιπλοίαρχος Γιάννης Καραΐσκος, νυν αρχηγός Στόλου, βρήκε την ευκαιρία να μας αποχαιρετήσει με μία μικρή ακόμα δόση βρετανικού χιούμορ, λέγοντας: «Α, η θέση είναι τυχερή. Μακάρι, να έχω και εγώ την τύχη του Έλληνα στόλαρχου».

Εκ περιτροπής.

Η SNMG.2 συγκροτήθηκε στις 1/1/2005, αποτελώντας όμως τη συνέχεια της STANAVFORMED, που με τη σειρά της είχε συγκροτηθεί στις 30/4/1992 στη Νάπολη, από όπου με αφορμή τα γεγονότα της Γιουγκοσλαβίας και του εμπάργκο που της είχε επιβληθεί ύστερα από ένα τρίμηνο αναπτύχθηκε επιχειρησιακά στο Ιόνιο πέλαγος, εφαρμόζοντας τις σχετικές αποφάσεις του ΟΗΕ.

Έκτοτε η συμμαχική ναυτική δύναμη του ΝΑΤΟ επιχειρεί συνεχώς στη Μεσόγειο, ενώ μετά την 11/9/2001 έχει εμπλακεί σε επιχειρήσεις και κατά της διεθνούς τρομοκρατίας στη θάλασσα, ενώ την τελευταία διετία έχει εμπλακεί και στον αγώνα για την προστασία των θαλάσσιων οδών επικοινωνίας στο Κέρας της Αφρικής κατά της πειρατείας, αναπτυσσόμενη εκ περιτροπής (SNMG.1/ SNMG.2) στην περιοχή.

Λεωνίδας Σ. Μπλαβέρης / ΠΗΓΗ

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Οι αναρτήσεις στο ¨Παζλ Ενημέρωσης¨

Παζλ Ενημέρωσης