Κυριακή 12 Σεπτεμβρίου 2010

Η Θράκη γη αγίων

Bookmark and Share
ΠΑΡΑΜΕΝΕΙ ΑΝΑΞΙΟΠΟΙΗΤΗ Η ΜΟΝΑΣΤΙΚΗ ΠΟΛΙΤΕΙΑ ΤΟΥ ΠΑΠΙΚΙΟΥ
Πότε θα γίνει πόλος θρησκευτικού και προσκυνηματικού τουρισμού, με καραβάνια προσκυνητών που θα επισκέπτονται τα εξαιρετικά μοναστήρια, τα μετόχια αλλά και τα παλιά ιστορικά τεμένη της σε Κομοτηνή, Διδυμότειχο, Ξάνθη;

Ρεπορτάζ Μελαχροινή Μαρτίδου
Δεν μπορεί σε όλες τις περιοχές της Ελλάδος να οργανώνονται εκδρομές προσκυνήματα σε ναούς, μοναστήρια, σκηνώματα αγίων, να αναπτύσσεται ένα δημοφιλές είδος τουρισμού, ο θρησκευτικός τουρισμός και κανείς να μην έρχεται στην Θράκη όπου υπάρχουν προβεβλημένα ιστορικά μοναστήρια κι άλλα αξιοθέατα. Το ζήτημα αυτό θα πρέπει να το δουν σε σωστή μελετημένη και στοχευμένη βάση οι μητροπόλεις οι οποίες οφείλουν να αναδείξουν την σπάνια κιβωτό των άγνωστων αλλά ιστορικών μαρτυριών Αγίων που πέρασαν μόνασαν

Στην Κομοτηνή δεν μπορούμε να δείξουμε και πολλά γιατί ναι μεν υπάρχουν μοναστήρια όπως ο Όσιος Μάξιμος ο Καυσοκαλυβίτης στο Παπίκιο όρος όπου και η μεγαλύτερη και προγενέστερη μοναστική πολιτεία του Αγίου Όρους αλλά παραμένει κλειστό ή ανοίγει επιλεκτικά ελλείψει μοναχών. Μία μοναχή φιλοξενείται στην μονή Εισοδίων της Θεοτόκου στην Πάνδροσο, μία άλλη μοναχή στην μονή Αγίου Χριστοφόρου, καμία στην ιστορική μονή κι εκκλησία των Κασσιτερών, κανένας στην μονή Παναγίας Φανερωμένης Βαθυρρύακος με αποτέλεσμα να μην είναι επισκέψιμα αυτά τα σημεία. Δικαιολογημένα η κοσμοσυρροή υπάρχει στο μετόχι της μονής Βατοπαιδίου στον Άγιο Νικόλαο και την Παναγία την Παντάνασσα στο Πόρτο Λάγος όπου οι μοναχοί παράγουν έργο διατηρούν φοιτητικά κέντρα νεότητας, επικοινωνούν με ανθρώπους που υποφέρουν και αναπτύσσουν μια μεγάλη δράση με πνευματικό και ανθρωπιστικό έργο.

Μοναστήρια με ιστορία που μπορούν όμως να φιλοξενήσουν επισκέπτες να τα θαυμάσουν, έχει η Ξάνθη όπως την Παναγία την Αρχαγγελιώτισα, την Παναγία Καλαμού.

Η Αλεξανδρούπολη και όλος ο Έβρος έχουν μεγάλα μοναστήρια την μονή Παναγίας Κοσμοσώτειρας στις Φέρρες, την μονή Κοίμησης της Θεοτόκου Μάκρης, μονή Δαδιάς, το Μεταβυζαντινό ναό Παλαιοχωρίου Νίψας - Δήμου Τραϊανούπολη κ.α. Ιδιαίτερη μνεία αξίζει να κάνουμε στην μονή την μονή Παναγιάς Πορταϊτισσας Κορνοφωλιάς, όπου η τοπική παράδοση τη θέλει να έχει ιστορία τεσσάρων περίπου αιώνων. Εκείνο που μας είναι άγνωστο είναι ότι στις αρχές του 18ου αιώνα δόθηκε ανεπίσημα ως μετόχι στην Ιερά Μονή Ιβήρων του Αγίου Όρους. Κατά το έτος 1747, με τη συγκατάθεση των κατοίκων της Κορνοφωλιάς και με ενέργειες του Μητροπολίτη Διδυμοτείχου Αυξεντίου (Μάϊος 1744 - Ιούλιος 1757) και του ηγούμενου της Μονής, Ιερομονάχου Αυξεντίου, επισημοποιήθηκε και επικυρώθηκε η κυριότητα της Μονής Ιβήρων, με Πατριαρχικό σιγίλιο (απόφαση) της Ιεράς Συνόδου του Οικουμενικού Πατριαρχείου Κωνσταντινουπόλεως, επί Πατριαρχίας Παϊσίου Β'. Μετά την παραχώρησή της στη Μονή Ιβήρων, οι πατέρες της κυριάρχου Μονής έφεραν στο Μετόχι τους την εικόνα της Παναγίας της Πορταϊτισσας, αντίγραφο της εικόνας της Παναγίας της Πορταϊτισσας που βρίσκεται στη Μονή Ιβήρων, η οποία αποδείχτηκε εξ ίσου θαυματουργή με την πρωτότυπη και με το δεξί πόδι του αγίου Χαραλάμπους. Με τα δύο αυτά ιερά κειμήλια και κατ' ακολουθία με τη Μονή, συνδέθηκε στενά ο Ελληνισμός του Καζά (Νομαρχίας) της Αδριανουπόλεως. Οι Έλληνες κάτοικοι της περιοχής περιέβαλαν με μεγάλη αγάπη, ευλάβεια και σεβασμό τη Μονή και τα δύο πολυτιμότερα ιερά κειμήλιά της. Εδώ προσέτρεχαν σε κάθε δύσκολη στιγμή της "σκλαβωμένης" ζωής τους για να ζητήσουν κατά πρώτον τη χάρη και τη βοήθεια της Παναγίας και του αγίου Χαραλάμπους και κατά δεύτερον τις συμβουλές και την ενεργό συμπαράσταση των πνευματικών της Μονής.

Μια στάση των επισκεπτών θα άξιζε και στην μονή Κοίμησης της Θεοτόκου Μάκρης - Παναγία του Έβρου που ιδρύθηκε το 1980 και λειτουργεί από το 1983. Εκεί υπάρχει μια γυναικεία μοναστική αδελφότητα που με την εργασία των μελών της, έχει δημιουργήσει μια αληθινή κυψέλη πνευματικής και κοινωνικής δραστηριότητας. Στο κέντρο της αυλής, είναι το καθολικό, εκκλησία βυζαντινού ρυθμού, καταζωγράφιστη εσωτερικά, με σκηνές από τη ζωή του Θεανθρώπου, έργα του ζωγράφου Ζλατάνη. Η μονή είναι αφιερωμένη στην Κοίμηση της Θεοτόκου και γιορτάζει στις 23 Αυγούστου. Το καθολικό και η μεγάλη αυλή, περιβάλλονταν από τα κτίρια του ξενώνα. Στις δραστηριότητες της μονής περιλαμβάνονται η αγιογραφία, η ιεροραπτική, η κεντητική, η κηροπλαστική, η κηπουρική κ.ά.
Υπάρχουν και τεμένη όπως το Γενή τζαμί Κομοτηνής του 1640, το τέμενος της Κεσσάνης, του Βαγιαζήτ στο Διδυμότειχο, κρήνη και χώροι λατρείας στη ορεινή Ροδόπη, ο τεκές της Ρούσας που θα είχαν ενδιαφέρον για τον επισκέπτη της Θράκης.

Το αλίευσα ΕΔΩ
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Οι αναρτήσεις στο ¨Παζλ Ενημέρωσης¨

Παζλ Ενημέρωσης